Ajankohtaista | | 15.6.2022
Vahvin ketju
Kuinka kertoa sukupolvelta toiselle siirtyvän kuljetusketjun tavasta toimia, kun äänessä ovat perheyrityksen vetäjät eli osakasliikennöitsijät, jotka ovat isolle osalle tuntemattomia? Kutsuimme paikalle Suomen urheiluhistorian menestyneimmän tiiminvetäjän, jääkiekkomaajoukkueen valmentaja Jukka Jalosen.
Ennen kuin Jukka Jalonen heitti meille 24 tonnisen haasteen eli rekanvedon, hän istahti alas jokaisen liikennöitsijän edustajan kanssa. Tällä kertaa vuorossa oli Kuljetusliike Y. Auramaa Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Kalle Auramaa.
Täydellä sydämellä mukana
Jukka Jalonen:
Pelaaja voi kysyä: ”Miten pystyy vetämään paremmin kuin viime pelissä?” Ja siihen vastaus on että ”Vetää vaan”. Luotetaan siihen meidän omaan peliin. Onko tämä tuttua Kaukokiidossa?
Kalle Auramaa:
On kyllä. Meillä kaikki lähtee aika pitkälti oman esimerkin kautta. Siitä, miten laittaa itsensä peliin oli tilanne mikä tahansa. Uskon, että työntekijät ja asiakkaat näkevät ja tunnistavat sen, että tässä ollaan täydellä sydämellä mukana. Ainakin minä itse koen sen siten, että kun uskaltaa olla rehellisesti oma itsensä ja on mukana vahvasti yhtiön toiminnassa, niin se kantaa pitkälle tässä ketjussa.
Loppujen lopuksi kaikki meidän toimintamme on pohjimmiltaan ihmisiä varten. Meidän kumppanit, työntekijät ja asiakkaat ovat ihmisiä. Silloin meidänkin täytyy olla tässä mukana omilla kasvoilla.
Kannustetaan rohkeuteen
Jukka Jalonen:
Maajoukkueessa kaikilla pelaajilla on osaamista ja kokemusta. Silloin pystyy vetämään vaan. Miten se teillä toteutuu?
Kalle Auramaa:
Yksi esimerkki tulee mieleen. Meillä tuli Lappeenrannassa terminaali ahtaaksi. Sitten työntekijöiden puolelta tuli semmoinen ajatus, että rakennetaan uusi. Joillekin yhtiöille sellainen voisi olla kuukausien projekti. Meillä taas tämän tyyppisiä päätöksiä vedetään maaliin nopeasti. Kartoitettiin tilanne, ostettiin tontti ja vuoden päästä meillä oli uusi terminaali.
Vaikka meillä on huomattavasti rajallisemmat resurssit kuin globaaleilla logistiikkajäteillä, niin ketjulla on uskallusta käyttää niitä. Lappeenrannan tapaus osoittaa, että rohkeus ehdottaa ja tehdä nopeita päätöksiä koskee koko ketjua.
Myös työntekijämme tietävät, että Kaukokiidossa panos tulee aina ennen tulosta. He luottavat siihen, että osaamme tehdä sellaisia päätöksiä, joihin kannattaa panostaa. Ja siinä Kaukokiito ja me liikennöitsijät olemme varmasti eturivissä. Olemme uskaltaneet investoida vuosittain merkittävän osan tuloksestamme toiminnan kehittämiseen.
Koska täällä ei tapahdu mitään, jos emme ole rohkeita. Eikä me Kaukokiitona tässä oltaisi, jos asiaa ei olisi aina näin tehty.