Ajankohtaista | Jari Immonen | 6.5.2019

Logistiikka-alalla puhaltavat uudet tuulet

Yleisen talouskasvun povattu hidastuminen ei ole vielä näkynyt logistiikka-alalla. Uusia rakennuskohteita on vähemmän kuin aikaisemmin ja näihin liittyvät mm. raskaiden rakennuselementtien kuljetukset ovat jo vähentyneet. Muut kuljetukset sen sijaan ovat olleet yhä kasvussa vuoden 2019 alkukuukausina. Tästä päätellen taloudessa menee edelleen hyvin. Kuluttajien ja yritysten tulevaisuudenusko on edelleen vahva, ja tämä kaikki pitää parhaiten logistiikan pyörät pyörimässä!

Meillä on kolme nelipäiväistä viikkoa takana. Pätkäviikot ovat sesonkiaikaan ajoittuessaan alallemme myrkkyä. Meidän pitää kuljettaa sama määrä tavaraa neljässä päivässä, mitä normaaliviikkoina kuljetamme viidessä päivässä. Huolimatta siitä, että meillä on poikkeusjärjestelyjä ja joustoja runsaasti käytössä, tämä näkyy väistämättä palvelussamme. Toimialamme kapasiteetti ja resurssit eivät yksinkertaisesti riitä näissä olosuhteissa, vaikkakin teemme parhaamme.

Alallemme on kohdistettu useita vaateita, jotka varmasti nostavat tekemisen profiilia mutta aiheuttavat myös kustannuksia ja työtä. Kuljettajilta vaaditaan erilaisia toistettuja osaamisia sekä jatkuvaa kouluttautumista, pelkällä kuorma-autokortilla ei enää toimita ammattiliikenteessä. Kuljettajista on pulaa lähes koko Euroopassa ja enenevässä määrin myös Suomessa. Teemme töitä kuljettajan työn houkuttelevuuden eteen, koska autot eivät tule kulkemaan yleisen liikenteen joukossa ilman kuljettajaa vielä kymmeniin vuosiin!

Logistiikassa on selkeästi nähtävissä isoa muutosta

Kaupan ja logistiikan monikanavaisuus on jo arkipäivää. Yhä useammin tavara tilataan verkkokaupasta ja toimitetaan vastaanottajille kivijalkakaupan logistiikkaputken ohi. Tämä on ollut arkipäivää jo vuosia pienessä kulutustavarassa ja yleistyy hyvää vauhtia myös tilaa vievään tavaraan. Näin keväällä, kun ihmiset heräävät talvihorroksesta ja suuntaavat pihoilleen ja mökeilleen, tilattavat tavarat ovat kaikkea rakennustarpeista, kylpytynnyreistä ja kasvuturpeista aina mökkipaketteihin saakka. Näiden lähetysten toimittaminen aiheuttaa omat haasteensa, koska yksityiset vastaanottajat eivät ole välttämättä päiväaikaan kotona vaan toimitus on sovittava illaksi tai viikonlopuksi. Lisäksi vastaanottopaikan olosuhteet eivät ole samaa tasoa kuin yritysten ammattikäyttöön tarkoitetut tilat. Nämä aiheuttavat meille kuljetuspalvelujen tuottajana uusia haasteita koska perinteinen yritykseltä yritykselle rakennettu toimitusketju ei sovi tähän tarkoitukseen päivitettynäkään vaan tilalla täytyy olla kokonaan erillinen toimitustapa.

Paljon puhutaan digitaalisuudesta, joka tarjoaa käyttäjille uusia helppoja ja läpinäkyviä palveluita. Pitää muistaa, ettei digitaalisuutta ole ilman vahvoja prosesseja sekä näitä tukevia järjestelmiä. Kaukokiito on uudistanut suunnitelmallisesti omaa tekemistään jo useiden vuosien ajan ja valmistellut näin tietä uusille digitaalisille palveluille. Kuluvan vuoden aikana luovumme paperisista rahtikirjoista ja toimimme sen sijaan täysin sähköisessä ympäristössä. Tämä prosessi etenee hyvää vauhtia ja mahdollistaa toteutuessaan tiedon hallinnan ja käytön täysin uusilla tavoilla. Tiedosta tulemme rakentamaan uusia palveluita.

Alamme suurtapahtuma Kuljetus-Logistiikka 2019 -messut pidetään Helsingin Messukeskuksessa 9.–11.5.2019. Tapaat kaukokiitolaisia pääaulassa olevassa Kaukokiidon väreihin brändätyssä Street Kitchen -ravintolassa sekä Liikenneareenalla. Nähdään messuilla!

 

Toimitusjohtaja Jari Immonen