Ihmiset ja paikat | Tuuli Peltomäki | 12.6.2017

Särkänniemi ulkoisti varastointipalvelut

Kuva: Jarmo Katila

Aamu valkenee Särkänniemessä rauhallisena. Yöllä on satanut taivaan täydeltä, mutta nyt aurinko jo kurkkii pilvien raosta. Yöllinen rankkasade näkyy enää pieninä lammikoina asfaltin pinnassa. Muutaman tunnin päästä Särkänniemen portit aukeavat, ja sisään kirmaa perheitä, kesälomalaisia ja muita hurjapäitä, jotka nauttivat kesäpäivästä huvipuistolaitteissa kieppuen. Aamuyhdeksältä pihassa käyskentelee kuitenkin vain huvipuiston työntekijöitä ja Kaukokiidon kuljettaja.

Portilla meidät toivottaa tervetulleeksi 28 vuotta Särkänniemessä työskennellyt ylläpitopäällikkö Timo Mäkinen. Hän vastaa muun muassa Särkänniemen jätehuollosta, maa-alueista, puutarhasta ja varastoinnista. Vielä viisi vuotta sitten Särkänniemen varastointi hoidettiin oman talon sisällä. Käytännössä omat työntekijät vastasivat muun työnsä ohella tavaroiden käsittelystä, varastoinnista ja kuljetuksista. Siihen tuli muutos, kun Särkänniemessä alettiin kartoittaa vaihtoehtoja varastointilogistiikan järkevöittämiselle.

– Me olemme taitavia huvipuistonpyörittäjiä, mutta logistiikka- ja varasto-osaamista ei ole yhtä paljon. Tampereen Logistiikka teki meille viisi vuotta sitten selvityksen varastointimme järkevöittämisestä. He saattoivat meidät yhteen Kaukokiidon kanssa. Yhteistyö alkoi neljä vuotta sitten, jolloin ulkoistimme koko varastointimme Kaukokiidolle, Timo kertaa.

Kaukokiito vastaa tänä päivänä Särkänniemen laitteiden, arpajais- ja muiden voittojen sekä ravintoloiden kulutustavaroiden varastointilogistiikasta. Tavarat tuodaan Suomeen pääasiassa ulkomailta, josta ne kulkevat ensin Kaukokiidon Raholan varastoon. Siellä ne puretaan ja lajitellaan. Särkänniemi voi seurata varastotilannetta reaaliaikaisesti Kaukokiidon varastonhallintajärjestelmästä ja tilata tuotteita verkkokaupan tavoin toimitettavaksi huvipuistoon. Kaukokiito kerää tilatut tuotteet, ja kuljettajat toimittavat ne perille.

– Asiakas voi käyttää varastonhallintajärjestelmää myös puhelimella – tehdä tilauksia ja tarkistaa varastosaldon. Se helpottaa etenkin liikkuvaa työtä tekeviä. Särkänniemellä eri pisteiden työnjohtajilla ja ravintoloitsijoilla on Timon lisäksi tunnukset järjestelmään, kertoo Kaukokiidon logistiikkakeskuksen päällikkö Jussi Saarnio. Hän vastaa Särkänniemen asiakkuuden operatiivisesta toiminnasta.

–Tarjoamme konsultointiapua myös Särkänniemen logistiikkaprosessien kehittämisessä – se vie molempien osapuolten tekemistä eteenpäin, kertoo Kaukokiidon myyntijohtaja Timo Maijala.

Paljonko on paljon?

sarkanniemi pena puu

Pena Puu on laulattanut lapsia Särkänniemessä jo kymmenen vuotta. Talviunta se nukkuu Kaukokiidon varastossa Raholassa.

Ensimmäinen askel yhteistyössä on aina määrittää asiakkaan tarpeet, keskustella mahdollisuuksista ja sovittaa askelmerkit kohdalleen – niin myös Särkänniemen tapauksessa.

– Yhteistyön alkaessa keskustelimme Jussin kanssa siitä, kuinka paljon tarvitsemme apua ja tilaa. Pohdimme, riittävätkö Kaukokiidon rahkeet tarpeisiimme. Siitä syntyi lentävä lause: paljonko on paljon? Kun kävin tutustumassa Raholan varastoon ja näin 6500 lavaa paperia ymmärsin, että meidän paljon ei kovin paljon ollutkaan, Timo Mäkinen nauraa ja jatkaa:

– Kunnossapitomme vuokrasi Pirkkalasta hallin ja pohdimme hetken, voisimmeko hyödyntää sitä myös varastoinnissamme. Oivalsimme kuitenkin nopeasti, että kysymys ei ole pelkästä katosta ja neljästä seinästä vaan kokonaispalvelusta. Varsinainen tila on vain osa palvelua – se sisältää myös tavaran vastaanoton, lajittelun, kirjaamisen, keräyksen ja kuljetuspalvelut.

Sesonkiaikana Särkänniemeen toimitetaan tavaraa päivittäin. Tekeminen on mutkatonta, ja luottamuksellisen yhteistyön ansiosta kuljettaja voi toimia alueella itsenäisesti. Talvisin Kaukokiidon varastossa majailee osa huvipuiston laitteista. Talviuniaan siellä torkkuu muun muassa legendaarinen Pena Puu.

– Meillä Särkänniemessä on tiukka aikataulu sille, koska lähetykset voidaan noutaa ja toimittaa. Huvipuiston aukioloaikoina se ei ole mahdollista, siksi kaiken tulee tapahtua aamuisin. Päivittäistavaroiden kulutus on meillä suuri, ja siksi tavarankierto on sesonkiaikaan nopeaa. Myytävän tavaran loppuminen olisi meille iso rahallinen ja laadullinen tappio. Meidän täytyy voida luottaa siihen, että tavara kulkee sovitusti, Timo sanoo.

Huvin vuoksi ei vaihdeta

sarkanniemi

Särkänniemi arvostaa kasvollista yhteistyötä. Kuvassa Jussi Saarnio (vas.), Timo Mäkinen, Timo Maijala ja Jarkko Kivelä.

Haastattelun lopuksi pysähdymme vielä pihaan juttelemaan kuljettaja Jarkko Kivelän kanssa. Jakopisteitä on Särkänniemen alueella kolmisenkymmentä. Keväisin kuljettajien kanssa vieraillaan alueella tarkistamassa, onko jokin muuttunut.

– Kaukokiidon kanssa homma on toiminut todella upeasti. Aina on numero, johon soittaa – yhteistyö ei ole kasvotonta. Vaikea kuvitella, että kukaan pystyisi tekemään parempaa työtä, Timo kehaisee.

Särkänniemi suosii yhteistyökumppanisuhteissaan pitkäaikaisia kumppanuuksia:

– Joko meillä on käynyt hyvä tuuri tai sitten olemme tehneet todella hyvää työtä kilpailuttaessamme yhteistyökumppanimme. Me emme päästä niistä irti, ja huvin vuoksi emme vaihda, Timo hymyilee.

Kesäsesongista odotetaan Särkänniemessä vilkasta. Huvipuisto on pidentänyt aukioloaikojaan, myös aukiolopäiviä on enemmän kuin aikaisempina vuosina. Tänä kesänä vierailijoita villitsee paitsi edellisvuosilta tutut huvitukset myös laiteuutuus Hype – Suomen korkein ja nopein laukaistava vuoristorata.

– Talous taittuu hiljalleen ylöspäin, ja odotamme sen heijastuvan myös huvipuistoliiketoimintaan, Timo päättää.