Muutos | Timo Heikkilä | 19.4.2016

Onko pakkauksella tulevaisuutta vai onko tulevaisuus pakkauksessa?

Tulostammeko tuotteet kotona? Pistelemmekö poskeemme myös pakkaukset? Kertovatko elintarvikkeet, missä kunnossa ne ovat?

Vielä ei olla niin pitkällä, että pakkaukset olisivat näin älykkäitä. Toistaiseksi ne vielä pääasiassa turvaavat, suojaavat, informoivat ja mainostavat niiden sisältämiä tuotteita. Toki pakkauksissa myös mainitaan, että ne ovat 100 % kierrätettäviä ja osa jopa täysin hajoavia.

Suuri muutos on kuitenkin käynnissä. Vanhoja perinteisiä pakkauksia uudistetaan ja uusia, älykkäämpiä ilmestyy markkinoille.

Jos katsoo viime aikaista kehitystä maailmalla, ei pakkauksia olla hautaamassa mihinkään. Hypermarketisoituva ja verkkokauppaistuva maailmamme tarvitsee niitä enemmän kuin koskaan.

Maatuvatko paketit tulevaisuudessa?

Suomalaisessa hypermarketissa on yli 30 000 erilaista tuotetta, joiden pakkausten pitää hoitaa myyjän virkaa. Siinä pelissä eivät pelkät pahvit riitä. Pitää olla innovatiivinen ja ajan hengessä, muuten kuolee pois nopeasti. Kilpailu hyllytilasta on kovaa. Joka vuosi kauppaan pyrkii tuhansia uusia tulokkaita. Näistäkin vain murto-osa selviää hengissä.

Uusien tuotteiden on oltava paitsi hyviä, myös niiden pakkausten on täytettävä aiempaa suuremmat saappaat. Kaupan kuninkaat, kuluttajat, ovat yhä tietoisempia ja vaativampia. Ei riitä, että alkuperä, valmistus ja ekologisuus ovat kunnossa. Kädessä olevan tuotteen pitää tarjota jotain uutta. Terveyden, wellnessin ja fittnessin lisäksi esimerkiksi toimitusketjun läpinäkyvyys, biohajoavuus, parempi säilyvyys ja tilaa sekä luontoa säästävä pakkausdesign vaikuttavat.

Koolla on merkitystä: etenkin pienellä

Väestönkasvu, kaupungistuminen ja keskiluokkaistuminen tekevät tulevaisuuden pakkaamisesta haasteellista ja houkuttelevaa. Kehittyvillä markkinoilla megatrendit vauhdittavat vähittäiskaupan ja pakatun ruuan kulutusta. Kehittyneillä markkinoilla, kuten Suomessa, mukaan otettavien ruokien ja pienempien pakkauskokojen suosio kasvaa – myös verkkokaupassa.

Ei ihme, kun ajattelee yhden hengen talouksien määrää. Pelkästään Helsingissä joka toinen ihminen asuu yksin. Muutenkin Suomi on tilastokärjessä: olemme Euroopan ykkönen yksinasumisen määrässä. Vuonna 2050 yksinasuvia voi olla jo 1,6 miljoonaa. Se muuttaa koko yhteiskunnan, asettaen haasteita myös pakkauksille.

Onko pakkauksilla tulevaisuutta?

Suuret kaupungit imuroivat nuoria sisäänsä

Samaan aikaan on käynnissä suurin muuttoliike sitten 60-70-luvun. Se on hyvin valikoiva. Lähes neljä viidestä kaupunkiin muuttajasta on alle 35-vuotiaita. (Lisäksi heidän koulutustasonsa, työllisyytensä ja tulonsa ovat keskimäärin paremmat kuin muilla.)

Yksinasuvat ja nämä uudisasukkaat ovat hyvin heterogeeninen joukko. Nykyisiä kaupunkejamme, niiden palveluita, saatikka kulutushyödykkeitä pakkauksineen ei ole suunniteltu heitä varten. Tulevaisuudessa tarvitaan uusia logistiikkapalveluja ja täysin uudenlaisia pakkausinnovaatioita.

Kestävä kehitys on yksi merkittävä innovaatioiden lähde. Ympäristöystävällisempien pakkausten kysyntä on jatkuvasti kasvussa, vaikka aina ei olekaan itsestään selvää, mikä olisi sopivin ratkaisu.

”Hollannissa tuotiin viime vuonna markkinoille munakenno, jonka kierrätyskuidusta 50 % on ruohoa. Body Shopin uusien pakkausten muovi tuotetaan kasvihuonepäästöjen metaanista. Berliinissä avattiin täysin pakkaukseton supermarket.”

Kuluttajat innostuvat tällaisista uusista ekologisista tuotejulkistuksista, mutta myös tuttujen tuotteiden ja brändien uudistuksista sekä tuotteiden uudenlaisesta pakkaamisesta tai tarjoamisesta.

Premium-pakkaus verkkokaupan moottorina

Verkkokaupassa pakkausten rooli korostuu entisestään. Tutkimusten mukaan yli 50 % kuluttajista kokee pakkauksen tärkeäksi uudelleen ostaminen kriteeriksi. Se ei ole vain suoja, vaan toimittaa myös premium-virkaa. Mitä viimeistellympi ja käytännöllisempi pakkaus, sitä varmemmin kuluttaja haluaa samaa brändiä lisää.

Tämä on johtanut verkkokaupan logistiikan kehittämiseen. Lisäarvopalvelut, kuten tuotteiden silitys, nappien neulominen, uudelleen paketointi, yhdisteleminen ovat lisääntyneet. Varastoista on tullut älykkäitä ja automatisoituja. Yhdysvalloissa ennustetaan lisäarvopalveluja tarjoavien varastojen määrän kasvavan yli 30 % vuosivauhdilla.

Myös kuljetusten pitää kaupungistuvassa maailmassa olla energiatehokkaampia. Samalla kun pakkausten koko ja ulkonäkö ovat helposti muunneltavissa, niiden pitää myös painaa vähemmän ja viedä vähemmän tilaa. Fiksut pakkaukset tarvitsevat älykkäämpää logistiikkaa, joka auttaa vähentämään jätteeksi päätyvän ruoan ja muiden materiaalien määrää toimitusketjussa.

Maistuisiko jäätelö, joka on paketoitu suklaakuoreen?

Vastaus kysymykseen: syömmekö pian pakkaukset on kyllä! Syötäviä pakkauksia löytyy jo Yhdysvalloista, jossa WikiFoods on kehittänyt luonnonmukaisen Triple Good –pakkausmenetelmän. Sen WikiPearls™ -tuotteet tekevät hyvää sinulle, ympäristölle ja maistuvat luonnollisesti hyvälle.