Ihmiset ja paikat | Sanna Kekki | 29.8.2016
Kaukokiidon palvelukeskus: kuinka voin auttaa?
Hanna, Veera ja Arja ovat työskennelleet yhdessä neljä kuukautta. Naisten mielestä tiimityössä parasta on, että kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Aina löytyy apua, he kertovat. Kuva: Jarno Hämäläinen
Kaukokiidon palvelukeskuksessa Tampereella asiakkaita auttavat muiden muassa Hanna Häkkinen, Veera Palmu ja Arja Niemelä. Paras kiitos on tyytyväinen asiakas.
Hanna Häkkinen, tiiminvetäjä
– Tulin Kaukokiitoon neljä vuotta sitten. Kuulin työpaikasta ystävältäni ja hain mukaan. Olen viihtynyt talossa. Työyhteisömme on mahtava. Täällä on töissä mukavia henkilöitä.
Aloitin tallentajana. Vielä neljä vuotta sitten rahtikirjat syötettiin tietokantoihin käsin. Nyt ne siirtyvät järjestelmiin sähköisesti. Hiljalleen aloin saada tehtäviä myös muilta osa-alueilta, kuten asiakaspalvelusta. Tällä tiellä olen yhä.
Asiakaspalvelu on ehdottomasti sitä, mitä haluan tehdä. Aluksi työ tuntui haastavalta, koska puhelimen soidessa en voinut olla koskaan varma, mitä asiakas kysyy. Parhaiten opin kuuntelemalla muita. Varsinkin alussa huomioin tarkasti, kuinka kollegat hoitivat tilanteet. Nyt kokemus on tuonut varmuutta.
Kun saan puhelun, lähden rohkeasti selvittämään, mistä on kysymys. Yleensä asiakasta kiinnostaa, missä lähetys menee, koska se saapuu määränpäähänsä ja ehtiikö se ajoissa perille. Puhelintyön ohella suuri osa kyselyistä tulee myös sähköpostin kautta.
Kiireisintä on alku- ja loppuviikosta, kun suurin osa kuljetuksista on liikkeellä. Myös sesongit, kuten juhannus ja joulu, ovat hektisiä.
Parasta työssäni on tyytyväinen asiakas. On hienoa, kun voin kertoa uutisia, joita asiakas toivoo kuulevansa. Päiväni ovat myös riittävän erilaisia. Vaikka tehtävät ovat samoja, kysymykset ovat monipuolisia.
Arvostan, että olen saanut työssäni uusia haasteita. Tällä hetkellä toimin tiimimme vetäjänä. Syyskuussa aloitan Kaukokiitoakatemian työnjohtajakoulutuksessa. Olen siitä kiitollinen. Haluan kehittää osaamistani jatkuvasti.
Arja Niemelä, palveluneuvoja
– Minulla on vierähtänyt Kaukokiidossa jo kymmenen vuotta. Työskentelin ensin palvelukeskuksessa ja käväisin myös logistiikkavaraston puolella. Helmikuussa siirryin asiakaspalveluun. Pidän työstäni.
Aamuni alkaa kello kahdeksalta. Ensimmäisenä puran illan ja yön aikana saapuneet sähköpostit. Tämän jälkeen alan vastata puhelimeen sitä tahtia, kun soittoja tulee. Puhun puhelimessa noin puolet työajastani.
Haastavimmat tilanteet syntyvät, kun joku lähetyksistä on karkuteillä. Työni on löytää se. Palkitsevin hetki onkin, kun voin ilmoittaa asiakkaalle, että paketti on paikallistettu tai perillä.
Asiakaspalvelutyö sopii minulle, koska olen puhelias ja avoin. Nautin, kun saan olla kontaktissa erilaisten ihmisten kanssa. Kaikkiaan olen ollut asiakaspalvelutehtävissä kolmekymmentä vuotta.
Kokemus on tuonut työhöni varmuutta ja puhelinäänen. Vaikka minulla olisi huono päivä, en koskaan näytä sitä. Suhtaudun jokaiseen tilanteeseen rauhallisesti ja iloisesti, vaikka olisin ärsyyntynyt. Se on ammattitaitoa.
Vuodet Kaukokiidossa ovat olleet palkitsevia. Kun liikun maantiellä, meinaan vaistomaisesti tervehtiä vastaantulevia Kaukokiito-autoja. Se tuntuu hyvältä.
Veera Palmu, palveluneuvoja
– Kuusi vuotta sitten ajattelin, että tulen Kaukokiitoon hetkelliseksi kiireapulaiseksi. Yllätys oli mieluinen, kun sainkin jäädä.
Aloitin urani kuljetustilaustiimissä eli otin tilauksia vastaan ja kirjasin niitä järjestelmiin. Tein myös muita paperitöitä ennen kuin muutama vuosi sitten siirryin asiakaspalveluun.
Nyt vastaan puhelimeen ja sähköposteihin sekä selvitän lähetysten tilanteita ja aikatauluja. Käytän työssäni myös englantia, kuten muutkin tiimiläiseni.
Työni on monipuolista. En voi koskaan etukäteen tietää, mitä asiakas toivoo. Tehtäväni on taata hänelle miellyttävä palvelukokemus. Mukavinta ja haastavinta työssäni onkin yllätyksellisyys.
Kun keskustelen asiakkaan kanssa, paneudun aina sataprosenttisesti siihen, mitä hän kertoo ja kysyy. Kuuntelen tarkasti.
Pyrin tuomaan kommunikaatioomme myös ripauksen energiaa ja iloa, koska siitä jää kummallekin hyvä mieli. Myönteinen asenne auttaa aina. Paras palkinto on kiitos. Vaikka sana on lyhyt, sillä on suuri vaikutus.
Olen koulutukseltani liiketalouden merkonomi. Tällä hetkellä haaveilen, että voisin hankkia lisäkoulutusta, joka tukisi työtäni. Talous- ja henkilöstöhallintoasiat kiinnostavat.
Välillä mietin, korvaavatko koneet tulevaisuudessa asiakaspalvelijat. Haluan kuitenkin uskoa, että huoleni on turha. Ei kone ole koskaan sama asia kuin toinen ihminen.
Tämä on myös yksi syy sille, miksi töihin on mukava tulla. Täällä saa olla oma itsensä. Kaikkia arvostetaan ja kuunnellaan.