Kaukokiito vastaa HKScanin elintarvikekuljetuksista koko Suomessa. Sen mahdollistaa ketjutasoinen yhteistyö, elintarvikekuljetuksiin soveltuva, mittava kalusto ja jatkuva kehitystyö yhdessä asiakkaan kanssa.
Asiakkaat | Tuuli Peltomäki | 15.5.2017
HKScanin elintarvikekuljetukset hoidetaan keskitetysti
HKScanin logistiikkajohtaja Petri Ruokonen ja Kuljetusliike Y. Auramaan aluejohtaja Mika Taalikka vaihtavat kuulumisia Auramaan kuljettaja Timo Toivosen kanssa. Timo on matkalla HKScanin Vantaan logistiikkakeskuksesta kohti HK:n Forssan tuotantolaitosta.
Lihatuotteita myyvän ja markkinoivan HKScanin logistiikkakeskuksessa Vantaalla käy kova kuhina. Vuonna 2008 valmistuneeseen keskukseen toimitetaan kaikki HKScanin puolivalmisteet ja raaka-aineet, jotka tuotetaan saman katon alla toimivassa tuotantolaitoksessa lopputuotteiksi. Vantaalta lähetetään päivittäin tuhansia lavoja sian-, naudan- ja siipikarjanlihaa, lihavalmisteita ja valmisruokia keskusliikkeiden jakeluterminaaleihin ympäri Suomea. Kotimaan osuus liikevaihdosta on noin 50 % – osa tuotteista lähtee vientiin Pohjoismaihin ja Baltiaan.
HKScanin logistiikkajohtaja Petri Ruokonen kuljettaa meitä tottuneesti ympäri logistiikkakeskusta. Linjastolla isoissa laatikoissa kulkee monia tuttuja tuotteita: HK Sininen Lenkki, Kariniemen kananpojan minuuttipihvit ja Kabanossi-grillimakkarat – kaikki alkavan grillikauden hittituotteita. Petrin vierellä kävelee Auramaan aluejohtaja Mika Taalikka, joka on vastannut HKScanin ja Kaukokiidon välisen yhteistyön koordinoinnista jo kymmenen vuotta.
Kaukokiito ajoi ensimmäiset HK:n kuljetukset jo 1980-luvulla, ja yhteistyö kasvoi vuosien varrella. Viimeisin askel yhteistyön syventämiseksi otettiin keväällä 2017 – Kaukokiito vastaa HKScanin kotimaan elintarvikekuljetuksista nyt koko Suomessa. Valtakunnalliset kuljetuspalvelut mahdollistaa Kaukokiidon neljän omistajaliikennöitsijän, Kuljetusliike Auramaan, Taipaleen, Kantola & Koramon ja Ilmari Lehtosen yhteistyö.
Petri Ruokonen on tyytyväinen kuljetusten keskittämiseen:
– Yhteistyön keskittäminen vähentää ohjaamistarvetta. Molempien osapuolten intressi on kehittää kustannus-, laatu- ja muita tekijöitä aktiivisesti eteenpäin. Tämänkaltainen toimintamalli on HKScanille uutta, mutta jo nyt on osoittautunut, että yhteistyön tiivistäminen Kaukokiidon kanssa oli oikea valinta.
Elintarvikekuljetuksissa kalustolla on väliä
Elintarvikkeet ovat herkkiä lämpötilan muutoksille, ja lyhyen elinkaarensa vuoksi toimitusvarmuuden merkitys korostuu. Elintarvikekuljetuksissa kuormatilan lämpötila on mahdollista säätää -20 asteen ja +20 asteen välille. Yleisin elintarvikeajossa käytetty lämpötila on +2 C – niin myös HKScanilla. Kaluston on täytettävä elintarvikekuljetusten kansainväliset FNA- tai FRC-luokitukset, jotka ovat voimassa kuusi vuotta. Sen jälkeen kalusto on mahdollista tarkastaa, ja serfitikaatille voidaan myöntää kolmen vuoden jatkoaika. Kaukokiidolla on ajossa 251 kuljetusyksikköä, jotka täyttävät kansainväliset kylmäkuljetusluokitukset.
– Toimintamme kannalta on tärkeää, että toimittajan kalusto on kunnossa. Kaukokiidon kanssa tämä ei ole koskaan ollut ongelma – kaluston luokitukset ovat ajan tasalla, ja niitä valvotaan ja seurataan aktiivisesti. Toimitusvarmuutemme on hyvällä tasolla, ja sen säilyttäminen on tärkeää myös sesonkina, jolloin volyymimme saattaa jopa kaksinkertaistua. Pääsiäinen ja vappu sujuivat erinomaisesti, ja nyt odotetaan alkavaa kesää, Petri kertoo.
Kaupan alan murros on tuonut muutoksia myös HKScanin toimintamalleihin:
– Aiemmin toimituseräkoko oli suurempi. Nykyään keräämme lavat Vantaan toimipisteellämme kauppakohtaisesti, ja kaupat tilaavat pienempiä eriä useammin. Nämä tekijät yhdessä ovat johtaneet työmäärän kasvuun. Kaupan aukioloaikojen vapautumisen myötä toimitukset painottuvat loppuviikkoon. Silloin myös meillä on kovin kiire, Petri toteaa.
Kehitystyötä monella tasolla
Laituriin on pysähtynyt Kaukokiidon auto, jonka kuljettaja Timo Toivonen tervehtii meitä iloisesti. Vaihdamme kuulumiset ja ajatuksia lastauksen tehostamisesta, ennen kuin auto suuntaa kohti HK:n Forssan tuotantolaitosta. Kehitystyöhön panostetaan muutoinkin, sillä syventyneen yhteistyön myötä perustettiin ohjausryhmä, joka kokoontuu kasvotusten vuosikvartaaleittain:
– Ohjausryhmään kuuluu HK:n logistiikasta vastaavia sekä edustaja jokaiselta Kaukokiito-liikennöitsijältä. Tavoitteemme on pitkä ja hedelmällinen yhteistyö ja molempien tekemistä tehostavien toimintamallien rakentaminen, Mika Taalikka kertoo.
– Systemaattinen seuranta, raportointi ja yhteiset kehityshankkeet luovat isoja mahdollisuuksia tulevaisuudelle. Yhdessä kehittäminen palvelee kaikkien etuja, Petri jatkaa.
Jotta valtakunnallinen yhteistyö lähtisi käyntiin mahdollisimman jouhevasti, työskentelee yksi Kaukokiidon ajojärjestelijöistä tällä hetkellä täysipäiväisesti HKScanin kuljetussuunnittelussa. Suunnitelmissa on vastaavanlaisen toimintamallin hyödyntäminen myös jatkossa ainakin sesonkiaikoina.
– Arvostamme aktiivista yhteydenpitoa, proaktiivisuutta ja sitä, että meidän asiat otetaan omiksi asioiksi. Kuljetusesimiehemme mietti hiljattain, olisiko meidän mahdollista buukata tavallista isompi määrä autoja alkuviikkoon. Kaukokiidolta vastattiin, että ei tarvitse huolehtia, me hoidetaan. Siihen on voitu luottaa, Petri päättää.