Mitkä tekijät ovat tärkeitä kuljetuspalveluita kilpailutettaessa? Leppävirtalaiselle Gebwell Oy:lle se oli selvää. Kuljetuspalveluntarjoajan valinnassa painoivat kolme asiaa: tuotteiden asianmukainen toimitus, asiakaspalvelun laatu ja kustannukset.
Asiakkaat | Tuuli Peltomäki | 7.8.2017
Gebwell Oy: ”Kaukokiito on osa asiakkaidemme palvelukokemusta”
Leppävirtalaisen Gebwell Oy:n pihaan toimitetaan aamuisin Kaukokiidon kärry, jonne lähtevät tuotteet lastataan päivän aikana. Kuvassa vasemmalla Kantola & Koramon myyntipäällikkö Tuomo Hyvärinen, Gebwellin markkinointipäällikkö Saima Havukainen ja ostojohtaja Mikko Ahlfors.
Gebwellin pääkonttorin pihassa seisoo Kaukokiidon kärry. Se toimitetaan pihaan joka arkiaamu. Gebwellin tuotanto lastaa lähtevät tuotteet kärryyn päivän aikana, ja iltapäivällä ne aloittavat matkansa kohti asiakkaita. Erikoisjärjestely on ollut hyvä, sillä kuljetusvolyymi on suuri, tilauksia tulee pitkin päivää, ja niiden toimitusta toivotaan usein jo tilausta seuraavaksi päiväksi.
Gebwell on ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmiä valmistava yritys. Se on Suomen markkinajohtaja kaukolämmön alajakokeskusten ja alkusammutustuotteiden valmistuksessa, joista jälkimmäiset kulkevat Pivaset-brändin alla. Gebwell on yksi suurimmista työllistäjistä 10 000 asukkaan Leppävirrassa, jossa sijaitsee yrityksen neljä toimipistettä – pääkonttori ja tuotantotilat.
Kaukokiidon ja Gebwellin välinen yhteistyö alkoi helmikuussa 2015, kun Gebwell kilpailutti kuljetuspalvelunsa. Gebwellin materiaalikäyttö on suurta. Yhtä myytävää tuotetta kohden joudutaan ostamaan lukuisia osia. Myös valmiita tuotteita lähtee maailmalle päivittäin – kuljetettavaa on paljon.
– Kaikki talon sisälle tuleva ja täältä lähtevä tavara pyritään kuljettamaan Kaukokiidon rahdilla. Keskittäminen on tuonut taloudellisten etujen lisäksi mahdollisuuden seurata tavaraliikennettä keskitetysti samasta paikasta, kertoo Gebwellin ostojohtaja Mikko Ahlfors.
Konsultoivaa yhteistyötä
Gebwellin tuotteita toimitetaan pääsääntöisesti työmailla työskenteleville LVI- ja rakennusalan ammattilaisille paitsi ympäri Suomen, myös muihin Pohjoismaihin, Puolaan ja Venäjälle. Gebwellin lähitulevaisuuden tavoitteet liittyvätkin kiinteästi kansainvälistymiseen. Tavoite on kehittää Pohjoismaiden vientijakelua ja hyödyntää Suomen putkea entistä paremmin sen tehostamiseksi.
– Kuljetuksissa hyödynnetään koko Kaukokiito-verkostoa, mikä mahdollistaa toimitukset noutoa seuraavana päivänä lähes kaikkialle Suomeen. Pyrimme yhteistyössä tehostamaan myös vientituotteiden toimitusta Helsingin ja Turun satamiin, kertoo Gebwellin asiakkuudesta vastaava Kuljetusliike Kantola & Koramon myyntipäällikkö Tuomo Hyvärinen.
– Kun yhteistyö alkoi, Tuomo oli mukana seuraamassa, kuinka ensimmäisistä jakeluista ja noudoista suoriuduttiin. Kävimme yhdessä läpi kuljetusohjeet, paketoinnin, ja aina kun meille on tullut uusia merkittäviä tuotteita, keskustelemme yhdessä niiden pakkaamisesta ja sitomisesta. Yhteistyö on konsultoivaa – saamme Kaukokiidolta vinkkejä myös oman toimintamme tehostamiseen. Koen, että olemme näiden parin vuoden aikana kasvaneet asiakkaana kohti Kaukokiitoa, Mikko pohtii.
Jakelun ajankohta on kriittinen
Kuvittele, että vedet katkaistaan juuri sillä hetkellä, kun olet suihkussa. Kyseessä voi olla taloyhtiön uuden lämmönjakokeskuksen asennus, joka vaatii lämmön ja veden katkaisemista asennuksen ajaksi. Kuvittele nyt, että lämmönjakokeskusta ei olisikaan toimitettu ajoissa paikalle. Nyt ymmärrät, miten keskeistä lähetysten toimittaminen sovittuna aikana voi olla.
– Pieni aikaikkuna luo oman haasteensa kuljetuksille: Tuotteidemme asennukselle varataan usein todella lyhyt aika. Työmailla on harvoin mahdollisuus varastoida tuotteitamme, joten tuote pitää saada perille sovittuna aikana, Mikko kertoo ja jatkaa:
– Tuotteidemme valmistusaika on neljästä tunnista neljään viikkoon. Osa tuotteista tehdään sarjatuotteina hyllyyn, mutta iso osa liikevaihdostamme tulee räätälituotteista. Asiakkaalle lähtevä tuote voi valmistua viisi minuuttia ennen sen nostamista kyytiin, ja se on jo seuraavana päivänä asiakkaalla.
Toinen Gebwellin kuljetuksia leimaava piirre on lähetysten purkaminen. Satoja kiloja painavat ja usean neliön kokoiset tuotteet jaetaan työmaille, joissa ei välttämättä ole tarvittavaa purkukalustoa. Siksi työmaille jaettavissa kuljetuksissa käytetään perälautapurkua.
– Meidän asiakkaillemme Kaukokiito on yhtä kuin Gebwell, ja kuljettaja näyttäytyy Gebwellin työntekijänä. Siksi täsmällisyys ja hyvän asiakaspalvelun merkitys korostuvat entisestään, Mikko sanoo.
Ihminen ihmiselle
Gebwellin liiketoiminta seuraa rakennusalaa, joka painottuu kasvukeskuksiin. Tuotantoa on ympäri vuoden, mutta rakennusalan luonteen vuoksi sesonki painottuu syksyyn ennen talvipakkasia. Markkinat kuitenkin muuttuvat jatkuvasti, ja se vaatii kykyä nopeaan reagointiin ja toimenpiteisiin niin asiakkaalta kuin Kaukokiidoltakin.
– Tuotantoomme tuli viime kesänä yllättäen kova kiire ja ruuhka. Asiakkaamme tilasivat meiltä tuotteita todella lyhyillä toimitusajoilla – jakelua toivottiin usein jo seuraavaksi aamuksi. Tilanne oli haastava, mikä näkyi hetkellisesti myös toimitusvarmuudessa. Se hoidettiin esimerkillisesti: ongelmaan puututtiin, molemmat osapuolet tekivät töitä ja uusia järjestelyjä asian korjaamiseksi, ja tilanne saatiin nopeasti kuntoon, Mikko muistelee.
– Kaukokiito teki konkreettisena toimenpiteenä muun muassa ennakkoilmoituksen määräterminaaliin joka päivä. Näin tuotanto oli valmiina ja kykeni resursoimaan kuljetukset aiempaa paremmin, Tuomo kertoo.
– Haluamme tehdä yhteistyötä Kaukokiidon kanssa, koska meillä on aina ihminen, jolle soittaa. Kuljetusalalla on yrityksiä, joissa asiakaspalvelu on kasvottomampaa. Jos ja kun tulee kiire tai on haasteita, olen aina voinut soittaa Tuomolle, ja yhdessä kaukokiitolaisten kanssa olemme löytäneet ratkaisun. Meitä ei ole palloteltu ihmiseltä toiselle, Mikko sanoo.