Asiakkaat | Tuuli Mäkelä | 2.10.2020
Framery ulkoisti varastointi- ja lähettämötoiminnot Kaukokiidolle
Kuvat: Jarmo Katila
Äänieristettyjä työtiloja valmistava Framery Oy toivoo logistiikkakumppanilta joustavuutta, reagointinopeutta ja tehokkuutta. Kumppanuuden täytyy tukea sekä volyymikasvua että ilmaston kannalta kestävää tuotesuunnittelua.
Kaukokiidon Sääksjärven varaston hyllyillä komeilee vieri vieressä puisia Frameryn laatikoita. Ne sisältävät äänieristettyjä neuvottelutiloja ja puhelinkoppeja, jotka lähtevät varastosta ympäri maailmaa. Yksi työtiloista on asennettu varaston nurkkaan, jossa se ajaa toimiston virkaa.
Tamperelainen Framery sai alkunsa, kun kaksi Tampereen teknillisen yliopiston opiskelijaa työskentelivät yhdessä samassa avokonttorissa ja saivat tarpeekseen kovaan ääneen puhelimessa puhuvasta esimiehestään. Tänä päivänä yritys työllistää yli 300 henkilöä, ja sen liikevaihto on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana miljoonasta yli sataan miljoonaan euroon. Vientiin lähtee noin 90 % kaikista tuotteista.
Poikkeuksellisen aggressiivinen kasvu on vaatinut Frameryn tuotannolta ja materiaalivirroilta skaalautuvuutta. Tähän työhön pyydettiin avuksi Kaukokiito vuoden 2019 alussa.
Täsmätoimituksia suoraan tuotantolinjalle
Yhteistyö alkoi Frameryn kotimaan komponenttikuljetusten keskittämisestä Kaukokiidolle. Framery suosii komponenttihankinnoissaan lähialueen ja -maiden toimittajia:
– Suurin osa kokoonpanotehtaallemme saapuvista komponenteista hankitaan Suomesta, Ruotsista ja Baltiasta – näin vähennämme tuotteidemme hiilijalanjälkeä. Tavarantoimittajamme Suomessa käyttävät Kaukokiidon omaa Kaukoputkea kuljetustilausten tekoon. Se on todettu helppokäyttöiseksi, kertoo Frameryn hankintapäällikkö Petra Alho.
Yhteistyö laajeni nopeasti, sillä keväällä 2019 koko Frameryn saapuva komponenttivarasto ulkoistettiin Kaukokiidolle. Tänä vuonna ulkoistettiin myös lähettämötoiminnot – Frameryn tehtaalta valmistuvat tuotteet kuljetetaan nyt Sääksjärven varastolle, josta Kaukokiito operoi lähetykset eteenpäin. Valmiiden tuotteiden lisäksi lähettämöstä lähtevät matkaan varaosat.
– Varastointiyhteistyö alkoi paristasadasta lavasta, mutta emme olleet ehtineet syödä avajaiskakkuakaan, kun lavoja oli varastossa jo nelinkertainen määrä suunniteltuun verrattuna. Se kertoo, millaisella vauhdilla yhteistyö lähti liikkeelle, ja kuinka nopeasti kapasiteettia pystyttiin kasvattamaan tarpeemme mukaan. Samalla saimme omat tilamme kokonaan tuotannon käyttöön, kertoo Frameryn osto- ja logistiikkapäällikkö Pentti Hintikka.
Kaukokiito käyttää saapuvan ja lähtevän tavaran hallinnassa Frameryn järjestelmää. Yhteinen järjestelmä ohjaa sekä tehtaan että varaston toimintaa, ja tieto on reaaliaikaista joka suuntaan. Komponentit toimitetaan tuotantolinjalle ”täsmätoimituksina” – vasteaika on korkeintaan noin kaksi tuntia.
– Tällaisella frekvenssillä tapahtuvaa tekemistä ei ole paljon tässä maassa, Pentti avaa.
– Automme ajaa päivittäin noin kymmenen kierrosta varaston ja Frameryn tehtaan väliä. Vetäjä ja kolme kärryä ovat GPS-paikannettuja, jolloin tehtaalla voidaan seurata reaaliajassa, missä ne menevät. Kun auto on lähellä, tulee siitä automaattisesti ilmoitus tehtaalle, kertoo Kaukokiidon logistiikkapäällikkö Mikko Niininen.
Kestävää yhteistyötä
Frameryn ja Kaukokiidon yhteistyötä kehitetään avoimen keskustelun kautta; yhdessä pohditaan, miten tekemistä voitaisiin vielä tehostaa ja onko kumppanuudessa synergiaetuja, joita ei vielä hyödynnetä.
– Meiltä on puuttunut keskusteluista perinteinen ostaja–myyjä -asetelma. Mietimme porukassa, miten toimitusketju toimii parhaiten molemmat osapuolet huomioon ottaen, Mikko sanoo.
– Joustavuus ja skaalautuvuuskyky ovat meille tärkeitä asioita, mutta volyymikasvun lisäksi toivomme kumppanuudelta myös sisällöllistä kasvua, kuten kestävän kehityksen näkökulmien huomioimista. Tuotteidemme hiilijalanjäljen pienentäminen on tekemisemme keskiössä, Petra ja Pentti muistuttavat.
– Korona iskee lujaa moniin toimialoihin. Haluamme kuitenkin varmistua siitä, että kun pandemia on ohi, ympärillämme on kumppaneita, joiden kanssa lähteä valloittamaan maailmaa entistäkin kovemmalla draivilla, Pentti päättää.