Asiakkaat | Eeva Räihä | 24.9.2021
Foodin – Parempaa ruokaa paremmalle huomiselle
Foodin on kotimainen perheyritys, joka valmistaa ja maahantuo luomuelintarvikkeita ja luonnontuotteita. Foodinin toiminnan perusajatus on tuoda jokaisen suomalaisen saataville maapallomme parhaat antimet.
– Se voi tarkoittaa yhtä lailla suomalaista metsässä kasvanutta villimustikkaa kuin eteläamerikkalaista luomutuotettua alkuperäiskaakaota. Kun panostamme omaan tuotantoomme, vastaamme itse raaka-aineiden ja tuotantoprosessin laadukkuudesta, kertoo toimitusjohtaja Lasse Jalkanen.
Tuotekehitys ja oma tuotanto Jyväskylässä
– Kehitämme tuotteita, joita haluamme itsekin käyttää, kertoo Lassen yhtiökumppani, vaimo ja yrityksen luova johtaja Maria Jalkanen. – Kuuntelemme asiakkaiden toiveita jatkuvasti. Tuotteiden kehittäminen ja valmistus omassa talossa varmistaa halutun lopputuloksen ja luo työpaikkoja Jyväskylään.
Lasse ja Maria tapasivat vuonna 2015. Heidän tavoitteensa oli – ja on edelleen – vaikuttaa ruuan tuotantoketjuun viljelijöiltä loppukuluttajalle saakka, ja tehdä samalla merkityksellistä liiketoimintaa.
Oma tuotanto ja varasto työllistävät kotikaupungissa Jyväskylässä tällä hetkellä yli 50 työntekijää, ja kasvu jatkuu.
Yhteistyö Kaukokiidon kanssa alkoi 2019. Toimintamalli muotoutui vähitellen, ja aloitettiin kokeilu, josta yhteistyö lähti kasvamaan. – Yhteistyö toimii tosi hyvin ja joustavasti, Lasse Jalkanen toteaa tyytyväisenä.
Kaukokiidon myyntipäällikkö Jarkko Salminen jatkaa: – Olemme ylpeitä siitä, että saamme olla mukana Foodinin kasvutarinassa. Kaukokiito haluaa olla aktiivisesti kehittämässä Foodinin logistiikkaratkaisuja.
Vastuullisuus edellä uudella tehtaalla
Syksyllä 2020 valmistuneella elintarviketehtaalla hyödynnetään maalämpöä ja –viilennystä sekä hukkalämmön talteenottoa, jotka yhdessä tehtaan katolle asennetun aurinkopaneelijärjestelmän kanssa ovat tehtaan hiilineutraaliuden mahdollistajat. Aurinkovoimala kattaa koko tuotannon energiantarpeen.
– Vastuullisuus kiinnostaa meitä kaikessa, myös logistiikkaratkaisuissa, vahvistaa Lasse Jalkanen. Tuomme mahdollisimman paljon tavaraa meriteitse, se on edullisempaa ja siinä on pienemmät hiilidioksidipäästöt.
– Kaukokiidon kuljetuskalusto on nykyaikaista ja sitä uusitaan koko ajan. Tekniikka ja taloudellisuus paranevat koko ajan. Terminaaleissa ja kuljetuskalustossa pyritään koko ajan ympäristöystävällisempään suuntaan, Jarkko lisää. – Olemme panostaneet HCT-yhdistelmiin, jotka pystyvät kuljettamaan tehokkaammin, isompia tavaramääriä kerralla, ja kaasuautojakin on jo liikenteessä.
Kohti parempien valintojen ruokakulttuuria
– Ruoka koskettaa meitä kaikkia. Valikoimamme kasvaa jatkuvasti ja haluamme täyttää suomalaisten ruokakaapit paremmilla arjen perustuotteilla, Maria Jalkanen kuvailee toiminnan ydintä.
– Olemme tehneet varastointiyhteistyötä Kaukokiidon kanssa maaliskuusta alkaen. Leppävedellä on varasto, josta keskusliiketoimitukset lähtevät. Ne on ulkoistettu Kaukokiidolle. Tämä yhteistyö toimii erinomaisesti. Ilman Kaukokiitoa olisimme pulassa, Lasse Jalkanen naurahtaa.
– Kaukokiito hoitaa Foodinin keskusliikevarastoinnin, jakelun ja reservivaraston, Jarkko Salminen jatkaa. – Varastointitoiminta on astetta syvempää ja jalostetumpaa kuin ihan perusvarastointi. Teemme tuoterivikeräilyt, kaikki varastointi tapahtuu sähköisesti. Asiakas näkee tuotevalikoimansa reaaliaikaisesti. Haluamme, että asiakas tuntee, että olemme osa heidän yritystään, enemmän kuin pelkkä yhteistyökumppani.
Suomalainen menestysresepti
Foodin osallistui tänä vuonna televisiossa pyörineeseen Suomalainen menestysresepti -kilpailuun, ja eteni finaaliin saakka.
– Nyt meidät noteerataan eri tavalla, ohjelman myötä tullut näkyvyys oli selkeä profiilin ja tunnettuuden nosto. Aiemmin meidän tuotteitamme ei välipalahyllyssä näkynyt. Nyt näkyy. Kilpailutuotettamme Chia Goodia myytiin 100 000 kappaletta heti. Se loppui kaupoista saman tien. Toimitimme lisää, sama juttu – hyllyt tyhjenivät ennätysvauhtia. Kaikki menee mitä pystymme toimittamaan. Nyt on taottava, kun rauta on kuumaa. Kookosmaito ja -vesi, joita tarvitaan valmistuksessa, tulevat Vietnamista. Raaka-aineita ei ole tuosta vain rajattomasti saatavilla. Käytiin itsekin ostamassa Chia Goodit kaupasta, kun ei muualta saatu, Lasse paljastaa vähän hämmentyneenä suursuosion saaneesta vanukkaasta.
– Chia Good -tuoteperhe laajenee. Suunnitelmissa on uusia makuja ja muitakin tuotteita, Lasse raottaa tulevaisuudennäkymiä ja toteaa lopuksi: – Lähdemme erittäin hyvin mielin syksyyn. Uusia tuotelanseerauksia on tulossa.
Pääkuvassa vasemmalta Maria ja Lasse Jalkanen Foodinilta ja Jarkko Salminen Kaukokiidolta.