Muutos | Samuli Toivonen | 15.2.2021

Miten digitalisaatio muuttaa kuljetusalaa?

Kaukokiito on ottanut viimeisen vuosikymmenen aikana ison digiloikan. Siirtyminen ensimmäisenä kotimaisena rahdinkuljettajana digitaaliseen toimitusketjuun on vasta alkusoittoa. Kaukokiidon kehitys- ja ICT-johtaja Samuli Toivonen kertoo, miten digitalisaatio ja datasta jalostetut ratkaisut kehittävät tulevina vuosina asiakkaidemme liiketoimintaa.

”Kuljetusalan digitalisaatio ja sen kehitys ovat puhututtaneet teknologiapiireissä jo vuosia, mutta ei koskaan yhtä paljon kuin nyt koronaviruspandemian aikaan. Verkkokaupan raju kasvu on muuttanut asiakaskokemukseen liittyviä odotuksia. Yksityiselämässä opitut tottumukset siitä, miten osto verkkokaupassa tehdään, miten kuljetuksen valintaan voi vaikuttaa ja miten lähetyksiä voi seurata ja ohjata, muovaavat odotuksiamme myös B2B-kuljetusliiketoiminnasta.

Tampereella toimiva yli 20-hengen digitalisaatiotiimimme työskentelee päivittäin paremman datan ja siitä jalostettujen ratkaisujen parissa. Samalla kartoitamme uusia mahdollisuuksia ja teknologioita alan kehittämiseksi ja entistä paremman asiakaskokemuksen tuottamiseksi. Kaiken keskiössä on ymmärrys asiakkaidemme liiketoiminnasta.

Digitalisaatiokehityksen perusta on sähköinen kuljetustilaus

Kuljetusten seuranta- ja hallintanäkymä on usein kuluttajille näkyvin osa kuljetusalan digitalisaatiota, mutta alalla tapahtuu paljon muutakin. Kaukokiidossa yksi viimeisten vuosien suurimmista kehitysaskeleista on ollut siirtyminen digitaaliseen toimitusketjuun. Samalla luovuimme paperisista rahtikirjoista. Poikkeuksen tekevät toistaiseksi vaarallisten aineiden rahtikirjat, mutta niidenkin digitalisoiminen on hyvässä vauhdissa. Vaikka takana on monen vuoden työ, yllättävät täysdigitalisaation mahdollisuudet edelleen päivittäin. Se mahdollistaa kokonaan uudenlaisen toimintavan, tiedolla johtamisen ja asiakasarvon kasvattamisen.

Tekemämme digitalisaatiotyön perusta on laadukas data: oikeatietoinen, digitaalinen kuljetustilaus. Se on edelleen haaste, jonka parissa teemme aktiivisesti töitä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa; asiantuntijamme auttavat asiakkaitamme päivittämään omia kuljetustilaussanomiaan nykyvaatimusten tasolle. Samalla hyödynnämme tekoälyä ja automaatiota puutteellisen kuljetustilausdatan korjaamiseksi, mittaamiseksi ja validoimiseksi.

Oikeatietoinen, digitaalinen kuljetustilaus on edelleen haaste, jonka parissa teemme aktiivisesti töitä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa.

Kehitämme parhaillaan asiakasyhteysmahdollisuuksia ja laajennamme niitä API-rajapintoihin. Sillä tarkoitetaan reaaliaikaista ja tietoturvallista kaksisuuntaista yhteyttä asiakkaan ja Kaukokiidon järjestelmien välillä, mikä mahdollistaa esimerkiksi hinta- ja aikataulutietojen toimittamisen suoraan asiakkaan järjestelmään tai verkkokauppaan. Kehitämme myös jatkuvasti omaa, maksutonta Kaukoputki-verkkoportaaliamme, jossa asiakkaiden on jo nyt mahdollista tehdä kuljetustilauksia, seurata lähetyksiä, käyttää aikatauluhakua ja hinnoittelulaskuria sekä hallinnoida omaa osoitekirjaa ja tilitietoja. Tulevaisuudessa palveluun on myös mahdollista tuoda asiakaskohtaisia dashboard-näkymiä datalla johtamisen tueksi. Ensimmäiset niistä on jo julkaistu.

Vahvistamme ja uudistamme jatkuvasti myös sisäisiä järjestelmiämme. Tulevaisuudessa kuljettajamme saavat mobiilipäätteisiinsä järjestelmäpohjaista ohjausta tehokkaamman täyttöasteen saavuttamiseen ja ympäristöystävällisimmän ajoreitin valintaan. Ajojärjestelyn avuksi tulee automaatiosuunnittelu, jotta he voivat keskittyä työssään haastavimpiin tapauksiin. Samalla kehitämme datan ennustettavuutta, jonka avulla mahdollisiin poikkeustilanteisiin kuljetusketjussa voidaan reagoida aiempaa nopeammin ja proaktiivisemmin jo ennen, kuin poikkeama näkyy asiakkaalle. Myös sisäisen kehityksen tavoite on aina parempi asiakaskokemus.

Edelläkävijyys vaatii innovointia ja rohkeutta

Haluamme integroitua osaksi asiakkaidemme liiketoimintatavoitteita, ja siksi kaiken kehityksen keskiössä on molemminpuolinen, avoin dialogi. Koska kaikki yritykset eivät digitalisoidu samaan tahtiin, pyrimme tarjoamaan oikeat työkalut yrityksen sen hetkiseen vaiheeseen ja tukemaan osaltamme asiakkaitamme matkalla kohti asetettuja tavoitteita.

Edelläkävijyys vaatii rohkeutta ja osaamista, mutta myös kykyä tunnistaa globaalit trendit ja ratkaisuvaihtoehdot eri haasteisiin. Digital Innovation Lab -toiminnassamme kehitämme huomisen ratkaisuja, tutkimme uusia mahdollisuuksia ja teemme kokonaan uusien teknologioiden tuotekehitystä yhteistyössä oman alansa huippuosaajien kanssa.

Kaukokiidon digitalisaatio näkyy asiakasyrityksessä eri tavoin riippuen siitä, missä tehtävässä henkilö yrityksessä työskentelee. Logistiikkapäällikköä kiinnostaa usein ennen kaikkea iso kuva tavaravirroista, toiminnan laadusta ja kustannuksista. Lähettämössä työskentelevät tarvitsevat esimerkiksi sähköiset kuljetusdokumentit ja reaaliaikaista tietoa noutoauton aikataulusta operatiivisen toiminnan suunnittelun tueksi. Vastaanottava asiakas, niin yritys- kuin kuluttaja-asiakas, kaipaa tietoa lähetyksen toimitusaikataulusta ja mahdollisuuden vaikuttaa siihen. Meidän tehtävämme on kehittää tavaravirtatietoa ja tukea asiakasta jokaisessa toimitusketjun vaiheessa.”

Samuli Toivonen
Samuli Toivonen
Kehitys- ja ICT-johtaja