Asiakkaat | Katarina Hellström-Peippo | 9.9.2019

Bygghemma Suomen rahtitoimitukset kulkevat Kaukokiidolla

Kaukokiito on Bygghemma Suomen rahtikuljetusten pitkäaikainen yhteistyökumppani, ja Kaukokiidolla kulkevat Netraudan, Taloon.comin ja Talotarvikkeen verkkokauppojen tuotteet suoraan tavarantoimittajilta vastaanottajille – joustavasti Suomen jokaiseen kolkkaan.

Bygghemma Suomi on osa ruotsalaisomisteista Bygghemma Group -konsernia, joka on Pohjoismaiden johtava rakentamisen, sisustamisen ja remontoimisen verkkokauppa. Bygghemma Suomen verkkokauppoja ovat mm. Netrauta, Taloon.com ja Talotarvike, ja Kaukokiito on toiminut heidän pääyhteistyökumppaninaan rahtikuljetusten osalta jo vuosia. Yhteistyö alkoi vuonna 2013, jolloin Kaukokiito alkoi kuljettaa Netraudan kotimaan toimituksia, ja on laajentunut sen jälkeen koskemaan muitakin Bygghemma Suomen verkkokauppoja.

Kaukokiidon laaja ja joustava verkosto mahdollistaa kuljetukset koko Suomessa

Koska Bygghemma Suomen verkkokauppojen valikoima painottuu rakentamiseen, remontoimiseen ja sisustamiseen, tuotteet toimitetaan asiakkaille suureksi osaksi rahtitavarana. Yrityksen päämarkkina-alue on Suomi ja valtaosa tilauksista toimitetaan kotimaan rajojen sisäpuolella yksityishenkilöille. Kaukokiidon laaja ja joustava verkosto mahdollistaa kuljetukset koko Suomessa, mikä sopii hyvin yhteen verkkokaupan toimitusten kanssa.

– Kaukokiito valikoitui yhteistyökumppaniksi, koska heillä on parhaat edellytykset toteuttaa yksityishenkilöiden rahtijakelua, Bygghemma Suomen logistiikkapäällikkö Janne Vuorela vakuuttaa.

Toimitukset yksityishenkilöille ympäri Suomen

Bygghemma Suomen logistiikkapäällikkö Janne Vuorela

Bygghemma Suomen logistiikkapäällikkö Janne Vuorela

Suurin osa Bygghemma Suomen verkkokauppojen tilauksista toimitetaan suoratoimituksina, eli suoraan tuotteen toimittajalta tilaajalle. Tällöin asiakas tilaa tuotteen verkkokaupasta, verkkokauppa välittää tilauksen toimittajalle ja toimittaja lähettää tuotteen suoraan asiakkaalle verkkokaupan logistiikkakumppanin eli Kaukokiidon välityksellä.

Kaukokiidolla noudot onnistuvat syrjäisemmiltäkin paikkakunnilta.

– Toimittajakenttämme on hajaantunut ympäri Suomen, ja siksi logistiikkakumppaninkin verkoston täytyy olla koko Suomen kattava. Kaukokiidolla noudot onnistuvat syrjäisemmiltäkin paikkakunnilta, Vuorela kertoo.

Suoratoimitusten lisäksi Kaukokiito hoitaa myös Bygghemma Suomen varastoilta asiakkaille lähtevät rahtikuljetukset. Näissä toimituksissa tieto asiakkaan tilaamasta tuotteesta lähtee suoraan varastolle keräilylistana, jonka mukaan tuotteet keräillään. Varastolta tuotteet lähetetään Kaukokiidon kuljetuksella asiakkaille ympäri Suomen. Näillä tuotteilla toimitusajat ovat suoratoimitettavien tuotteiden toimitusaikoja lyhyemmät, sillä tuotteet ovat aina lähtövalmiina varastossa.

Ensiluokkaista asiakaspalvelua

Yhteistyö on vuosien mittaan kasvanut ja syventynyt. Positiivista kehitystä on Vuorelan mukaan edesauttanut erityisesti se, että Bygghemma Suomella on Kaukokiidon päässä oma yhteyshenkilö, avainasiakaspäällikkö Kimmo Mäkipää. Yhteistyö toimii jouhevasti, kun puhelimen toisessa päässä on aina se henkilö, joka tuntee asiakkaan parhaiten.

Avun saa nopeasti monenlaisissa tilanteissa.

– Pitkän yhteistyön myötä meillä on mutkattomat välit ja voimme keskustella avoimesti asioista. Tähtäämme yhdessä toimitusketjun jatkuvaan kehittämiseen, Mäkipää kertoo.

Erityistä kiitosta saa myös Kaukokiidon asiakaspalvelu. Vaikka vasteajat kesälomien aikaan venyivät hieman normaalista, positiivista palautetta Kaukokiidon asiakaspalvelusta on tullut niin asiakkaiden kuin Bygghemma Suomen oman asiakaspalvelunkin kautta. Vasteajat ovat palvelulupauksen mukaisia ja avun saa nopeasti monenlaisissa tilanteissa.

Netraudan tuotteita lähdössä varastolta kuljetukseen.

Osa Bygghemma Suomen verkkokauppojen tuotteista kulkee myös Kuljetusliike Taipaleen Hämeenlinnan varaston kautta.

Verkkokaupan toiminnassa logistiikan rooli on erityisen merkittävä. Vuorela vertaakin verkkokauppaa jalkapallopeliin:

– Ensin pelataan 90 minuuttia hyvää peliä, sitten vastustaja tekee yhden maalin ja yhtäkkiä peli onkin hävitty. Myös verkkokaupassa ostokokemus on voinut olla positiivinen, mutta se menee pilalle, jos toimitus ei onnistu odotusten mukaisesti, Vuorela kuvailee.

Logistiikkakumppanilla on siis suuri vastuu loppuasiakkaan ostokokemuksesta, ja Kaukokiidon tavoitteena onkin viedä voitto kotiin jokaisen toimituksen myötä.