Asiakkaat | Eeva Räihä | 10.1.2023

Karelia Ikkuna Oy – ympäristöystävällistä mittatilaustyötä

Ympäristöystävällistä mittatilaustyötä. Näillä sanoilla Karelia Ikkuna Oy määrittelee toimintansa ytimen. Karelialla huomattiin jo varhain, että sarjatuotanto johtaa virheriskin kasvamiseen. Kaikki osat valmistetaan ikkunakohtaisesti.

– Jokainen ikkuna valmistetaan edelleen samalla periaatteella, huolella ja laatua vaalien. Tärkeä innovaatio on täysin PVC-muoviton ikkunarakenne. Tavallisesti ikkunoissa käytetään muovisia lasituslistoja, kun taas me käytämme muovin sijasta omasta aihiosta höylättyä puulistaa. Toimimme asiakkaiden ja ympäristön parhaaksi, Karelia Ikkuna Oy:n materiaali- ja logistiikkapäällikkö Juha Kinnunen luettelee menestyksen kulmakiviä.

Mittatilausikkunoita kolmessa vuorossa

Karelia-ikkunoita tehdään kolmella tehtaalla: suurin, 50 henkilöä työllistävä, sijaitsee Joensuun Hammaslahdella, missä tehdään perinteiset, avattavaa mallia olevat ikkunat. Kerimäellä tehdään kiinteät ikkunat, ja Hartolassa parvekeovet. Ikkunoita valmistuu kolmessa vuorossa viitenä päivänä viikossa. Vuorokaudessa valmistuu satoja ikkunoita, mikä tarkoittaa kymmeniä tuhansia yksiköitä vuodessa, kaikki mittatilaustyötä! – Panostamme toimintamme kehittämiseen koko ajan, niinpä uskallan sanoa, että meillä on yksi Euroopan moderneimmista ikkunatehtaista, Kinnunen kertoo tyytyväisenä.

Kaukokiito vastaa kaikesta Karelia Ikkuna Oy:n logistiikasta

– Menestyksemme kulmakiviä on asioiden ajatteleminen eri tavalla. Olemme esimerkiksi antaneet logistiikan kokonaan osaajien käsiin, me emme halua hoitaa sitä itse. Meillä on täysi luotto Kaukokiidon ammattitaitoon, Juha Kinnunen vakuuttaa.

– Kaukokiito ottaa vastuun ikkunoista pakkaamisen jälkeen, ja paikoittaa varastoon menevät ikkunat omille paikoilleen Karelian omaan varastoon tai Kaukokiidon terminaaliin. Kun kaupat asiakkaan kanssa on tehty, meille tulee signaali, milloin ikkunat voidaan toimittaa. Valmistumis- ja toimitusaika eivät ole välttämättä samat. Varastoinnin osalta olemme yhteydessä Kaukokiidon lähettämöesimieheen Jaakko Harikoskeen, jolle kerromme mitä ja minne haluamme. Tässä vaiheessa tehdas ei ole enää mukana, vaan asiakas saa kaiken palvelun Kaukokiidolta. Jaakko – ei siis Karelia – sopii ikkunoiden toimituksesta asiakkaan kanssa.

– Rakennustyömaille ei voi toimittaa mitään kysymättä. On selvitettävä esimerkiksi pitääkö paikalla olla purkukone, ja mihin aikaan paikalla pitää olla. Rakennustyömaiden aikataulut muuttuvat koko ajan. Kiinnitämme huomiota lastaamisen taloudellisuuteen ja tehokkuuteen. Meidän puolestamme kyydissä saa olla muutakin rahtia, että saadaan kuorma täyteen. Päällelastauskielto tietenkin on, mutta muuta rajoitusta ei ole. Meitä kiinnostaa vain, että asiakas saa tuotteet ehjinä silloin kun hän niitä tarvitsee. Meillä täällä Kareliassa ei ole osaamista optimaaliseen kuljetussuunnitteluun. Tehtäisiin varmaan tyhmiä ratkaisuja, Juha Kinnunen hymähtää.

Hammaslahden tehtaan uudella varastolla vasemmalta Karelia Ikkuna Oy:n Juha Kinnunen sekä Kaukokiidon Jaakko Harikoski ja Toni Sandholm.

– Jaakko vastaa Karelian loppupään asiakaskokemuksesta: tuleeko se tavara ajallaan ja ehjänä perille vai ei. Kaukokiito viime kädessä vastaa Karelian arvoketjun viimeisestä lenkistä. Se on painava vastuu. Arvostamme luottamusta meidän osaamiseemme, Kaukokiidon aluepäällikkö Toni Sandholm kiittää.

Ikkunoiden paketointi ja käsittely on oma taiteenlajinsa

Ikkunoiden paketointi ja käsittely on jopa suurempi haaste kuin aikataulutus ja perille saaminen työmaille. Siirtokuormausten määrä on minimoitava, käsittelykertoja on oltava mahdollisimman vähän. Pienikin kolhu haittaa. – Kehitämme paketointia yhdessä, Toni Sandholm kertoo. – Ikkunakoon kasvaessa ja painon lisääntyessä meidän on tarvinnut kehittää uusia, kuljetusta kestäviä ratkaisuja. Pyrimme kustannustehokkuuteen. Kukaan ei halua maksaa paketista vaan ikkunoista. Kokemuksen karttuessa olemme oppineet, millainen pakkaaminen kestää terminaalikäsittelyt, purut ja lastaamiset.

Ikkunat pakataan huolella niin, että ne saadaan turvallisesti ja ehjinä perille.

Ikkunat ovat painavia yksiköitä, joiden pakkaamisessa on huomioitava myös työturvallisuuden vaatimukset. Uuteen varastoon on hankittu uudet trukit ikkunoiden siirtelyä varten, niin että sekä ihmiset että tavarat pysyvät ehjinä. Turvallinen kuorman sidonta on tärkeä. Ikkunakuorma on tuettava lakien ja asetusten mukaisesti, työturvallisuus huomioiden.

Yli puolet ikkunoista kuljetetaan suoraan tehtaalta tilaajalle

– Nykyään saamme kuljetettua yli puolet vuoden kokonaisvolyymista suorina rahteina tehtaalta tilaajalle ilman käyntiä terminaalilla. Olemme pystyneet vähentämään kuljetusvahinkoja viime vuosina, olemme oppineet käsittelemään ikkunoita, Toni Sandholm arvioi yhteistyön kehittymistä.

Toimituksissa on joskus yllättäviä haasteita. Parin vuoden takaiselle tamperelaiselle työmaalle rahdin purku saatiin sovittua kello kolmeksi yöllä, sillä ainakin toinen työmaan viereisistä ajokaistoista oli purun ajan kokonaan pois liikennekäytöstä. – Jaakon asiantuntemuksen ansiosta tällaisetkin asiat ratkeavat, Juha Kinnunen kiittelee.

– Helsingin keskustassa olemme joutuneet anomaan erikoislupia toimituksille. Keskustaan ei saa mennä yli 12 metriä pitkällä autolla. Suunnittelemme ja varmistamme yhdessä ammattitaitoisten ajojärjestelijöidemme kanssa sellaisen reitin, että toimitus onnistuu isommalla autolla, ja sitten anomme luvan Helsingin kaupungilta. Luvan saa joustavasti, kun kerromme mihin aikaan ja miksi olemme liikkeellä, Jaakko Harikoski kertoo.

Vastuullinen kierrättäjä

– Me kierrätämme kaiken. Alumiinit, lasit, maalit – kaiken. Oma pellettikone tekee pellettejä tehtaalla syntyvästä hukkapurusta, ja näillä pelleteillä lämmitämme tehdasta. Pellettituotanto ei riitä ihan koko tehtaan lämmitykseen, mutta osittain olemme omavaraisia, Juha Kinnunen kertoo Karelian ekologisuudesta.

Vastuullisuus näkyy muuallakin. Karelia on esimerkiksi yksi harvoista ikkunavalmistajista, jonka ikkunat ovat täysin PVC-vapaita.

Vastuullisuutta peräänkuulutetaan myös Kaukokiidolta. – Kyllä meitä kiinnostaa, millaisilla autoilla Kaukokiito kuljettaa ja miten. Esimerkiksi ajon taloudellisuus, kuinka paljon tavaraa voidaan kuljettaa yhdellä kyydillä, ja kuinka paljon autot saastuttavat. Sekin luo mielikuvaa Kareliasta, minkä näköisellä autolla tavara toimitetaan perille, onko se uusi ja siisti, Juha Kinnunen pohtii kuljettamiseen liittyviä näkökohtia.

Vastuullisuutta on sekin, että Karelia haluaa pitää asiat lähellä, maakunnassa, tai ainakin Suomessa. Esimerkiksi sälekaihtimet tulevat läheltä, ja materiaalit ovat kotimaista alkuperää. – Haluamme olla tekemisissä omalla alallaan kehittyvien yhteistyökumppaneiden kanssa. Ekologisuudessa ja vastuullisuudessa voimme oppia toisiltamme, Kinnunen puntaroi.

Arvoketju kestää alusta loppuun

Useampaan kertaan käy ilmi, että Kaukokiidon logistista osaamista arvostetaan Karelialla. Pyrkimys on kumppanuuteen, jossa molemmat menestyvät.

– Logistiikka on suoraviivaista ja nopeaa. Puolin ja toisin tapahtuu joskus virheitä. Silloin nostetaan käsi pystyyn virheen merkiksi, ja avoimesti keskustellaan. Meillä on matala kynnys puhua asioista suoraan. Tähän tämä kumppanuus perustuu, tämän takia se toimii. Kyse on nimenomaan kumppanuudesta, se on enemmän kuin asiakassuhde, Toni Sandholm pohtii yhteistyön sujuvuuden syitä, ja tiivistää lopuksi: – Arvoketju kestää alusta loppuun, valmistuksesta toimitukseen.

Juha Kinnunen ei malta olla vielä lisäämättä: – Myös hyvät asiat pitää sanoa, senkin me muistamme!

Karelia Ikkuna Oy lyhyesti

  • perustettu 1991
  • kolmannen sukupolven perheyritys
  • 62 työntekijää
  • liikevaihto n. 24 Me
  • Maakunnan Vuoden Yrittäjä 2021
  • Joensuun Vuoden Yrittäjä 2018

Artikkelin pääkuva: Karelia Ikkuna Oy:n kuvapankki