Asiakkaat | Tuuli Mäkelä | 3.7.2023
Pauligin kahvilähetykset kulkevat Kaukokiito BIOlla
Pauligin Vuosaaren paahtimo on hiilineutraaliksi sertifioitu kahvipaahtimo. Siellä tuotetaan vuosittain noin 60 miljoonaa pakettia kahvia.
Kahvistaan tunnetulle Pauligille vastuullisuus on olennainen osa kaikkea toimintaa, ja vastuullisuustyön vaikuttavuutta pyritään kasvattamaan askel kerrallaan konkreettisin teoin. Yksi viimeisimmistä vastuullisuusteoista on päätös kuljettaa Vuosaaren ja Tolkkisten kahvilähetykset Kaukokiito BIOlla.
Monia tunnettuja elintarvikebrändejä valmistavan Pauligin sydän on kahvi, ja Juhla Mokka on yrityksen tunnetuin tuote Suomessa. Samalla Paulig on Euroopan johtava Tex Mex -talo, joka valmistaa muun muassa suositut Santa Maria -tortillat ja -mausteet. Elintarvikkeita viedään yli 70 maahan, ja toimintaa on 13 maassa. Kahvia paahdetaan kuitenkin vain Suomessa: Vuosaaressa ja Tolkkisessa sijaitsevissa paahtimoissa.
Kaukokiito on Pauligin kotimaan kuljetuskumppani, joka toimittaa tuotteita sekä keskusvarastoihin että suoraan asiakkaille. Yksi suurimmista lähetysten vastaanottajista on Lidl, jolle toimituksia ajetaan viikoittain.
– Kahvi on kampanjavetoinen tuote. Kun kahvipaketti on tarjouksessa, se saa ihmiset liikkeelle. Siksi toimitusmäärät kasvavat kampanja-aikana huomattavasti. Kaukokiidon kyky joustaa ja skaalautua on keskeisessä roolissa toimintamme jatkuvuuden kannalta, kiittelee Pauligin kuljetus- ja tullipäällikkö Tapio Hyvönen.
Suomalaiset kuluttavat vuodessa keskimäärin 10 kiloa paahdettua kahvia henkeä kohden. Suurin osa suomalaisista juo 3–5 kuppia kahvia päivässä. (Lähde: kahvi.fi)
Kahden vuoden päästä 150 vuotta täyttävä Paulig on Kaukokiidon tavoin perheyritys, jossa työtä tehdään pitkäjänteisesti.
– Omistajaperheen tavoite on olla täällä myös seuraavan 150 vuoden päästä. Siksi piirrämme suunnitelmia pitkälle tulevaisuuteen, Hyvönen kertoo.
Tällä Hyvönen viittaa Pauligin kunnianhimoiseen vastuullisuusohjelmaan. Yksi Pauligin yritystason ilmastotavoitteista on tiputtaa 80 % oman toiminnan ja 50 % arvoketjun kasvihuonekaasupäästöistä vuoteen 2030 mennessä. Samalla yrityksen kasvu on vakuuttavaa: sen liikevaihto ylitti viime vuonna ensimmäistä kertaa miljardi euroa.
– Absoluuttisten päästöjen tulee pienentyä, vaikka toimintamme kasvaa. Se on haastava yhdistelmä, jonka onnistumiseen tarvitsemme Kaukokiidon kaltaisia kumppaneita, toteaa Pauligin Head of Customer Service Eneli Suvanto.
Kumppanuusajattelu kiihdyttää vastuullisuustyötä
Iso osa Pauligin kahviin liittyvistä päästöistä syntyy arvoketjun alkupäässä kahvin viljelyssä. Kuljetusten osuus kokonaispäästöistä on noin 4 %.
– Ne ovat meille tärkeitä prosentteja, sillä niihin pystymme itse suoraan vaikuttamaan. Rekkakuljetusten osuus päästöistä on vielä merirahtia suurempi. Olemmekin panostaneet viime vuosina kuljetustemme päästösäästön maksimoimiseen, Suvanto kertoo.
Pauligin ja Kaukokiidon keskustelu uusiutuvan dieselin käytöstä kuljetuksissa alkoi jo ennen kuin Kaukokiito BIO -palvelu lanseerattiin keväällä 2023. Yritys oli lopulta yksi ensimmäisistä palvelun käyttöönottaneista asiakkaista. Kaukokiito BIO vähentää kuljetusten hiilijalanjälkeä jopa 90 %, ja päästövähennystavoitteiden onnistumista voi seurata päästöraportista.
– Meille oli alusta lähtien selvää, että lähdemme tähän mukaan. Edistimme prosessia yhdessä Kaukokiidon ja asiakkaamme Lidlin kanssa. Meillä on kaikilla kunnianhimoiset vastuullisuustavoitteet, ja kumppanuusajattelulla pystymme kiihdyttämään yhteistä vastuullisuustyötä, Hyvönen kertoo.
– Haluamme olla vastuullisuuden edelläkävijä, ja sen vuoksi kumppaneidemme vastuullisuustavoitteiden on oltava yhtä korkealla kuin omamme. Samalla olemme valmiita testaamaan ja pilotoimaan uutta, koska ymmärrämme, että muutos ei tapahdu yhdessä yössä, Suvanto päättää.
—
Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco ja Zanuy. Vuonna 2022 Pauligin liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa ja konsernin palveluksessa on 2 300 työntekijää 13 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.