Kaukokiitolaiset | Tuuli Mäkelä | 15.1.2021

Kesätyöpaikka on tutustumisretki alaan ja työnantajaan

Kaukokiito-ketju työllistää vuosittain kymmeniä kesätyöntekijöitä. Avoinna on jakelu- ja yhdistelmäajoneuvonkuljettajien paikkoja sekä terminaali- ja toimistotyöntekijöiden paikkoja ympäri Suomen – niin myös kesällä 2021.

Kuljetusalan kesätyöpaikka tarjoaa mahdollisuuden tutustua työnantajaan ja toimialaan. Monet kaukokiitolaiset ovatkin aloittaneet ketjussa kesätyöntekijöinä, mutta innostuneet alasta ja jääneet tai palanneet opiskelujen jälkeen taloon. Esa, Juho ja Sonja kertovat omat tarinansa.

Apua saa kaikilta ympäri ketjun

Kello on aamukuusi Ylivieskan terminaalissa, kun ajojärjestelyssä työskentelevä kuljetusesimies Esa Huhtala, 35, saapuu töihin. Hän ohjaa kuljettajat liikenteeseen ja alkaa suunnitella tulevan ja huomisen päivän kuljetuksia.

Kymmenen vuotta sitten Kaukokiitoon tullut Esa aloitti kesätyöntekijänä alihankkijan leivissä ja ajoi jakeluautoa Ylivieskassa ja lähialueilla. Töitä riitti kuitenkin myös kesän jälkeen, ja mies jäi sille tielleen:

– Ajoin kappaletavarajakoa päiväsaikaan Ylivieskassa pari vuotta, kunnes silloinen työnantajani päätti keskittää toimintansa runkokuljetuksiin. Lapseni olivat pieniä enkä halunnut tehdä yötöitä tai lähteä kauas heidän luotaan. Onneksi Kuljetusliike Ilmari Lehtoselta avautui jakeluautonkuljettajan paikka, jonka sain, Esa kertaa.

Esa työskenteli useamman vuoden kuljettajana, kunnes siirtyi ensin terminaalitöihin ja lopulta kuljetusesimieheksi. Ylivieskan ajojärjestelyä pyöritetään kahdessa vuorossa – Esan kaverina on kuljetusesimies Marko Laulumaa, jonka kanssa jaetaan vastuut ja esimiestehtävät.

– Työilmapiiri on hyvä ja apua saa paitsi oman terminaalin väeltä, myös muilta kaukokiitolaisilta ympäri maan. Voin itse vaikuttaa työhöni, ja kehitysideat otetaan avoimesti vastaan, Esa kertoo.

Kaukokiidossa tuetaan ammatillisen osaamisen kehittämistä

Kaukokiito tuotantopäällikkö

Juho Ekmanin innostus kuljetusalaan kasvoi työtä tekemällä. Terminaalityöntekijäksi aikoinaan Kaukokiitoon tullut Juho on nyt Turun tuotantopäällikkö.

Turun terminaalissa työskentelevä Juho Ekman, 33, aloitti Kaukokiidossa kesätyöntekijänä vuonna 2002. Kesätyöpaikka oli saatava, sillä silloin 15-vuotias Juho halusi tienata itselleen moporahat. Nyt, 18 vuotta myöhemmin, Juho on Turun terminaalin tuotantopäällikkö.

– Vietin tuon ensimmäisen kesän jälkeen kaikki kesät terminaalilla, kunnes kirjoitin ylioppilaaksi 2006. Tein töitä vuodenvaihteeseen ja menin tammikuussa armeijaan. Armeijan päätyttyä palasin heti seuraavana päivänä takaisin töihin ja kirjoitin ensimmäisen vakituisen työsopimukseni. Silloin en vielä ajatellut, että jäisin kuljetusalalle, mutta se veikin minut mennessään, Juho muistelee.

Juho haki opiskelemaan auto- ja kuljetustekniikkaa Turun ammattikorkeakouluun. Terminaalilla hän työskenteli edelleen opintojen ohessa. Kun Juho valmistui, hänelle tarjottiin ensin terminaalin osastovastaavan ja myöhemmin terminaalipäällikön paikkaa. Juho suoritti töiden ohessa Kaukokiito Akatemian johtamisen erikoisammattitutkinnon vuonna 2018.

– Viimeisin muutos työnkuvaani tapahtui tänä syksynä, kun aloitin Turun tuotantopäällikkönä. Vastaan nyt Turun alueen kuljetustuotannosta, Juho kertoo.

– Olen verrattain nuori moniin kollegoihini verrattuna, mutta työkokemus alalta on pitkä. Kuuntelen ja otan oppia itseäni kokeneemmilta, etenkin edeltäjältäni Timo Roosilta, joka on mulle ystävä ja esikuva, Juho kertoo ja jatkaa:

– Kaukokiito on työnantajana luotettava, ja HR-prosessit ovat kunnossa. Työntekijöiden ammatillista kehittymistä tuetaan, olen siitä elävä esimerkki.

Työntekijöistä pidetään huolta

Ajojärjestely

Sonja Vuorinen työskentelee Turun terminaalin ajojärjestelyssä ja valmistui juuri kuljetustekniikan insinööriksi.

Sonja Vuorinen, 25, istuu Turun terminaalin ajojärjestelyssä ja puhuu puhelimessa. Asiakkaan kanssa sovitaan parhaillaan lähetyksen toimitusajankohdasta.

– Tulin taloon ensimmäisen kerran kesällä 2018, kun Kaukokiidolle haettiin kesätyöntekijää ajojärjestelyyn. Pidin työstä, kollegoista ja kuljettajista ja halusin jäädä. Tein kesän jälkeen opiskelujen ohessa tuurauksia, työt kasvoivat vähitellen ja minut vakinaistettiin.

Sonjalla on kolmoistutkinto: hän on koulutukseltaan ylioppilas, ajoneuvoasentaja ja joulukuussa 2020 taskuun sujahtivat myös kuljetustekniikan insinöörin paperit.

– Olen kasvanut maatilalla. Meillä on traktoreita, puimureita ja muita koneita, joita olen ajanut ja huoltanut yhdessä isäni kanssa. Kuljetusala on ollut mulle luonnollinen valinta, Sonja kertoo.

– Kaukokiidossa meistä työntekijöistä ja työkyvystämme pidetään huolta. En tiedä muita toimialan yrityksiä, joissa henkilöstöetuudet olisivat näin hyvät, Sonja kiittelee.


Siintääkö mielessäsi kuljetusalan kesätyöpaikka? Kaukokiito tarjoaa siihen mahdollisuuden ympäri Suomen myös kesällä 2021. Katso oman alueesi avoimet paikat ja hae kaukokiitolaiseksi.