Tarinat | Sari Toivonen | 15.6.2022

Aina voi tehdä paremmin

Taitaja2022 -tapahtuma järjestettiin toukokuussa Porissa. Kuljetusliike Y. Auramaa Oy ja Kaukokiito olivat näkyvästi mukana tapahtumassa. Osastollamme vieraili  kuljettaja Sami Pakkanen, joka on voittanut Taitaja-kisoissa sekä Suomen mestaruuden että pronssia Euroopan mestaruuskisoissa vuonna 2008.

Huippukuljettajan tärkeimmät ominaisuudet ovat rauhallisuus, varmuus ja taitavuus. Sami Pakkasesta nämä ominaisuudet välittyvät heti ensivaikutelmassa.

Kuljetusalan monipuolisissa tehtävissä ammattitaitonsa hankkinut Pakkanen toimii Auramaalla keikkakuljettajana. Hän syntyi ja kasvoi Helsingin suurimmassa kaupunginosassa Vuosaaressa. Mestarin suonissa virtaavat vahvat kuljetusalan geenit.

Euroopan rahtireissulla mukana jo 2-vuotiaana

”Pakkikseksi” kutsutun Samin ammatinvalinta taisi olla sinetöity jo 2-vuotiaana, jolloin hän matkasi isänsä mukana Espanjassa ja Suomessa. Kokemusta ja oppia kertyi paitsi alan opinnoista, niin myös perhepiirin ammattikuljettajilta.

Sami osallistui ensimmäistä kertaa Taitaja-kilpailuihin 2007, jotka pidettiin Joensuussa. Hän selviytyi EM-kilpajoukkueeseen ja treenasi kuorman lastausta ja varmistamista. Edessä oli matka Tanskaan.

– Halusin lähteä hakemaan kokemusta joukkuekilpailussa.  Emme tuolloin yltäneet palkintosijoille, mutta kokemus innosti minua kehittämään taitojani. Sain vahvaa virtaa ajatuksesta, että työt voi aina tehdä vielä paremmin. Siitä onkin vuosien varrella tullut työurallani oma sisäinen motto, kertoo Pakkanen.

SM-kultaa ja EM-pronssia

– Päätin jatkaa ammattiosaamisen kehittämistäni ja otin taas seuraavana vuonna osaa Taitaja-kilpailuun. Osallistuin koulun kautta karsintoihin ja voitin semifinaalin Salossa. Seuraavana etappina olivat Espoossa järjestetyt vuoden 2008 SM-kilpailut. Kilpailujen taito- ja tieto-osioina olivat ajoneuvon käsittelytaidot, ajoonlähtötarkastus, trukin ja nosturin käyttö, ensiaputaidot sekä teoriakoe. Vahvuutenani oli ajoneuvon käsittely. Huomasin, että kaikki osa-alueet pitää huomioida yksityiskohtia myöden. Kokonaisuus ratkaisee, eikä kilpailun tuomareilta jää mitään huomaamatta.

– Minua harmitti, kun valmistautumiseni kilpailuun jäi vähäiseksi, sillä olin samaan aikaan työharjoittelussa perävaunuja vuokraavassa PNO-Trailerissa. Työkiireistä huolimatta luotin kilpailussa kokemukseeni ja vahvuuksiini. Kilpailustrategiani toimi ja 16 muuta kilpailijaa jäi taakseni. Kultainen voittopokaali oli mukava rahdata kotiin. Osallistuimme joukkueena vielä samana vuonna EM-kilpailuihin, jotka pidettiin Hollannissa. Kilpailut kestivät viisi päivää ja kotiin tuomisina meillä oli mukana EuroSkills-kilpailujen pronssimitali, muistelee Taitaja-mestari.

Työura starttasi heti Euroopan kuljetuksilla

Pakkasen hektiseen kilpailuvuoteen mahtui myös hänen valmistumisensa ammattiin. Hän aloitti työt Vierteen veljesten perustamassa Tas-Trans Oy:ssä ja rahtausreissut Pohjoismaiden ja Euroopan alueelle.

Kun asiat tekee kerralla kunnolla, voi nukkua lyhyetkin yöunet rauhallisesti.

– Ajoin pääasiassa massa- ja kappaletavaraa Ruotsiin. Ulkomaille lähtö ei minua pelottanut, sillä toimintaympäristö oli tullut jo isän repsikkana tutuksi. Ruotsin kieli alkoi tarttua nopeasti ja englannillakin pärjäsin kohtuullisesti Euroopassa. Rohkeus on vienyt minua aina eteenpäin. Vastuuta ja kokemusta karttui ulkomaan ajoissa nopeasti, sillä hommat piti hoitaa melko itsenäisesti aina alusta loppuun asti. Kun asiat tekee kerralla kunnolla, voi nukkua lyhyetkin yöunet rauhallisesti. Joustavaa mieltä pitää ammattikuljettajalla olla aina matkassa mukana, toteaa Pakkanen.

– Koko Kaukokiito on tullut minulle tutuksi ja joka paikassa on tullut käytyä, kertoo tällä hetkellä pääsääntöisesti Helsinki-Pohjanmaa -keikkaa ajava Sami Pakkanen.

Omenoiden rahtausreissu Ranskasta muutti suunnitelmia

Vuoden 2015 keväällä Sami rahtasi omenoita Ranskasta koti-Suomeen. Paluumatkalla miehen ajatuksiin vahvistui päätös säännöllisemmästä työstä ja perhearjesta, sillä elämänkumppani Henna odotti vauvaa.

– Minun piti viedä auto remonttiin ja aloittaa vapaat, mutta lupasin hoitaa vielä yhden Forssan keikan, jonka piti olla kertareissu Helsinkiin. Reissu venähtikin sitten samalla kertaa kuuden vuoden mittaiseksi ja jatkuu yhä edelleen. Tas-Trans Oy:stä tuli tuon keikan jälkeen Auramaan alihankkija. Seuraavana keväänä 2016 Taalikan Mika haki minut tallilta ja sillä tiellä tässä nyt ollaan. Koko Kaukokiito on tullut minulle tutuksi ja joka paikassa on tullut käytyä, kertoo tällä hetkellä pääsääntöisesti Helsinki-Pohjanmaa keikkaa ajava Pakkanen.

Jokaisella vastuu hyvän yhteishengen rakentamisesta

Sami korostaa, että tärkeä osa ammattikuljettajan työtä ja jaksamista on hyvän yhteishengen rakentaminen ja ylläpito. Jokaisella on vastuu hoitaa omat hommat niin mallikkaasti, että työkaverin on helppo jatkaa omaa osuuttaan.

– Kun tietää, että kuljettajien kesken voi vaihtaa arkisia ajatuksia ja saa itsekin aina tarvittaessa apua, niin työt sujuvat ja mukava fiilis pysyy yllä. Mielelläni vinkkaan itsekin, jos joku kysyy. Tämän vuoden Taitaja-kilpailun yksi osatehtävä oli kuljettajan vuorovaikutustaitoihin ja työnhakuun liittyvä. Pidin sitä hyvänä, sillä tässä työssä ollaan paljon tekemisissä asiakkaiden kanssa. Pitää uskaltaa rohkeasti kysyä ja olla valmis keskustelemaan niin työkavereiden, esihenkilöiden kuin asiakkaidenkin kanssa. Digitaaliset prosessit työkaluineen ovat tärkeä osa työtä, mutta todelliset kohtaamiset ja laadukas työn jälki ovat taitoja, joilla lunastetaan asiakkaiden luottamus ja taitavan ammattilaisen maine, pohtii Sami, jolla tiedetään olevan Tas-Transin pienin kaasujalka.

Teksti on muokattu Sari Toivosen, Idearäätäli Oy tekstin pohjalta