Vastuullisuus | Eeva Räihä | 28.4.2022
Taloudellinen ajotapa säästää polttoainetta ja luontoa
Jututimme Kantola & Koramon pitkäaikaista kuljettajaa Mika Tolosta taloudellisen ajotavan hyödyistä. Niitä riittää!
Ajotapakulttuurin muutos on merkittävä
– Ajotapakulttuuri on muuttunut viime vuosina todella paljon. Kaikki Kaukokiidon liikennöitsijät puhuvat taloudellisen ajon seurannasta. Säästöt ovat merkittäviä, polttoainekulutus tippuu parhaimmillaan kaksinumeroisia prosentteja – todella merkittävä säästö niin taloudellisesti kuin ympäristönäkökulmasta, Mika kuvailee ajotapakulttuurin muutosta.
– Ei silloin 16 vuotta sitten urani alkumetreillä kovin paljon vielä ajateltu polttoainekulutusta. Nyt on pari vuotta mitattu ylinopeutta, tyhjäkäyntiä, jarrutuksia ja rullausta. Ne ovat oleellisimmat kohdat, joilla ajon taloudellisuutta voidaan mitata. Uusissa autoissa on hyvät vakionopeudensäätimet, jotka tunnistavat maaston ja ennakoivat kaiken. Rullausta voi vielä muutaman prosentin säätää itse, kokenut kuljettaja selvittää käytännön toimenpiteitä.
– Perushomma on yksinkertainen: et kiihdytä turhaan, et jarruta turhaan. Ennakoi muu liikenne. Meillä on paljon hitaammat liikkeet kuin henkilöautoilla, Mika tiivistää asian ytimen, ja huomauttaa, että myös jarrukuluihin tulee säästöjä, kun niitä ei tarvitse huoltaa ja vaihtaa niin usein.
– Vieläkin toki tien päällä näkee kuljettajia, jotka painavat toisten rekkojen ohi, ja parin sadan kilometrin päässä sitten ollaan samoissa liikennevaloissa, Mika päivittelee.
Perushomma on yksinkertainen: et kiihdytä turhaan, et jarruta turhaan.
– Ajamalla tarkasti nopeusrajoituksen mukaista vauhtia et ole tientukkona, kenellekään ei tule ohitustarvetta, eikä tarvitse itse ohitella. Ohittaessa polttoainekulutus nousee merkittävästi.
– Pitää näyttää toteen millaisella hiilijalanjäljellä mennään. Tämähän kiinnostaa myös asiakkaita enemmän ja enemmän, se on erittäin hyvä asia!
Päivittäinen seuranta innostaa parempiin suorituksiin
Päivittäinen puheenaihe kuljettajien kesken on, miten ajot ovat menneet, ja ajoraporttien lukuja vertaillaan. Kuljettajat saavat jokaisesta ajosta tarkan raportin. Raportin prosenteista kuljettaja näkee, miten jarrutukset ja rullailut ovat ajon aikana sujuneet. Nämä tiedot ovat ajoneuvokohtaisesti kaikkien kuljettajien saatavilla.
– Kyllä tästä puhutaan, ja on kilpailuakin kuljettajien kesken. On kuljettajia, joiden ajotapasuoritukset ovat lähes täydellisiä olosuhteista riippumatta. Koko talon taso on noussut, Mika innostuu myönteisestä kehityksestä.
Taloudellisen ajotavan merkitys korostuu, kun polttoainekustannukset ovat nousseet äkkiä valtavasti.
– Alussa noin puolet kuljettajista ei oikein osannut innostua asiasta. Muiden esimerkki on kuitenkin alkanut vaikuttaa, ja myös työyhteisön sisällä alkaa tuntua painetta. Mieleen hiipii ajatus: kyllä minäkin pystyn kun muutkin! Vähän kuin urheillessa. Nyt menee mukavasti kaikilla. Hieno homma, Mika kiittelee kollegoiden asennemuutosta.
̶ Nythän taloudellisen ajotavan merkitys vielä korostuu, kun polttoainekustannukset ovat nousseet äkkiä valtavasti, Mika hirvittelee viimeaikaista hintakehitystä.
Innostava esimerkki
– En ajattele olevani esimerkki, vaatimaton mies kiertelee, mutta myöntää lopulta, että kyllä kollegat asiasta häneltä kyselevät. Myös muiden kuljetusliikkeiden kuljettajia on tullut huoltoasemilla juttelemaan ja kyselemään taloudellisesta ajotavasta.
– Tilastoista näkee miten taloudellinen ajo sujuu. Neuvon mielelläni.
– Tyhjäkäynti on hirmu paha! Iso polttoainemenekki ja jumalaton imagohaitta, Mika kiihtyy. – Ajattele jos näet tuolla tavaraa purkamassa ison auton, jota pidetään tyhjäkäynnillä, niin varmasti vilkaiset kyljestä kenen auto se on. Kaukokiidon autot on vähällä tyhjäkäynnillä.
– Runkokuljetuksissa tämä on helppo homma, kun on vain muutama lastaus- ja purkupaikka. Jakeluliikenteessä mitataan samoja asioita, mutta eri arvoilla, kun se on erilaista ajamista.
Taloudellinen ajotapa parantaa omaa jaksamista
– Kun ennakoin tilanteet liikenteessä, ei tule ohituksia eikä jarrutuksia. Ajaminen ei ressaa ollenkaan, kun ajan sopivata vauhtia muun liikenteen rytmin mukaan. Joskus on hankalaa viikonloppuliikenteen seassa. Mutta silloinkin pystyy omalla käyttäytymisellä vaikuttamaan. Taloudellinen ajotapa on mennyt selkäytimeen, on mukava ajella. Joku joskus ohittaa, ohittakoon, Mika toteaa leppoisasti.
Taloudellinen ajotapa on mennyt selkäytimeen, on mukava ajella.
– Oma vapaa-ajan ajaminen myös on muuttunut, perhekin on huomannut.
Vaikutus polttoaineen kulutukseen
Kaukokiidon pilottiryhmissä taloudellisen ajotavan toimenpiteet ovat vähentäneet polttoaineen kulutusta keskimäärin 3 – 5 %. Joutokäynti vuonna 2021 verrattuna vuoteen 2019 väheni peräti 44 %.
– Tämä on merkittävä asia sekä rahallisesti että ilmastovastuun näkökulmasta, Mika painottaa.
Vaikutus liikenneturvallisuuteen
– Ilman muuta taloudellinen ajotapa vaikuttaa positiivisesti myös liikenneturvallisuuteen. Mutta miten tätä voitaisiin mitata ja mikä taho sen mittaisi, se on vielä hakusessa. Sen jälkeen, kun pitkiä HCT-autoja on alkanut tulla liikenteeseen, onnettomuustilastoihin ei ole tullut minkäänlaista piikkiä, Mika mainitsee tyytyväisenä. HCT-autoilla joutuu ennakoimaan muuta liikennettä normaaliakin tarkemmin.
Parhaat vinkit yksityisautoilijalle
– Ihan samat ohjeet toimivat henkilöauton ratin taakse: ennakoi muu liikenne. Opi rytmi, miten liikennevalot toimii. Ei ole pakko kiihdyttää valojen välissä ja lyödä jarrut pohjaan seuraavissa valoissa. Muu liikenne alkaa tehdä samoin ja liikenne alkaa sujua paremmin, kun kaikki toimivat joustavasti. Nyt kun polttoaine on kallista, niin kyllä yksityisautoilijaa alkaa kiinnostaa, kun tällä säästää polttoainetta. Tyhjäkäyntiä ei pidä harrastaa, se on turhaa. ”Minun teoillani ei ole vaikutusta”, on väärä ajatus. On niillä, jos kaikki tekevät.
Terveiset muille ammattikuljettajille
– Jos työnantaja rupeaa tästä puhumaan, niin kannattaa kokeilla. Älä tyrmää heti, vaikka olisit 20 vuotta toiminut toisin. Kannattaa ottaa uutta vastaan, mitään et menetä! Näin me säästämme maailmaa tuleville sukupolville, Mika rohkaisee kaikkia kuljettajia.
Päästöttömästi perillä 2030
Taloudellinen ajotapa on yksi askel kohti Kaukokiidon tavoitetta kuljettaa kaikki toimitukset hiilineutraalisti vuoteen 2030 mennessä. Lue lisää Kaukokiidon vastuullisuustavoitteista täältä.
Kuka Mika?
- Mika Tolonen on työskennellyt Kantola & Koramon kuljettajana lähes 16 vuotta
- Noin 14 vuotta yötyötä runkoajossa
- Ajanut Turku-Kajaani -väliä vuodesta 2013
- Esimerkillinen taloudellisen ajotavan omaksunut kuljettaja