Ihmiset ja paikat | Tuuli Mäkelä | 1.6.2018

Kuljetussuunnittelussa tarvitaan organisointitaitoja ja hurttia huumoria

Vantaa on Kaukokiidon suurin terminaali sekä tavara- että liikennemäärissä mitattuna. Tavaravirtojen tehokas kierto vaatii paineensietokykyä ja hyviä organisointitaitoja paitsi kuljettajilta ja terminaalityöntekijöiltä, myös kuljetussuunnittelijoilta. Hyvä huumorintajukaan ei haittaa. Pääkaupungin sykkeen tuntee.

Maanantaina aamukuudelta Vantaan terminaalin piha on täynnä autoja. Koko yön halki Suomen ajaneet kuljettajat vetäytyvät nukkumaan kuljettajien lepohuoneisiin. Samalla juuri päivänsä aloittaneet kuljettajat lastaavat terminaalissa lähetyksiä paikallisliikenteen jakeluun. Maanantai on tuontiliikenteen kannalta viikon kiireisimpiä päiviä, sillä viikonlopun aikana Suomeen saapuneet lähetykset odottavat purkua ja lastausta maakuntiin lähteville linjoille.

Yksistään paikallisliikenteessä liikkuvia autoja terminaalissa vierailee päivittäin noin 130, ja monet niistä tekevät päivän aikana kaksi jakelu- ja noutokierrosta. Ulkomaan terminaaliin saapuu maanantaisin puolestaan noin sata autoa, ja asiakaspalvelutiskillä kuulee suomen lisäksi lukuisia kieliä – englantia, venäjää, puolaa, eestiä. Toukokuun helteet eivät hidasta menoa: kevään ja kesän sesonki on kuumimmillaan ja rauhoittuu vasta juhannukseen, jonka jälkeen Suomi vetäytyy hiljalleen kesälomien viettoon.

Kuormasuunnittelua, lähetysten kulkua ja autojen täyttöastetta hoidetaan ja seurataan kuljetussuunnittelusta käsin. Siellä huolehditaan, että nouto-, jakelu- ja runkoliikenne sujuu mahdollisimman tehokkaasti, ja resurssit ovat hyvässä käytössä.

Luukutusta ja multitaskausta

Ajojärjestely Vantaa Kaukokiito

Kimmo Eväluoto vaihtaa kuulumiset kuljettajan kanssa ja ohjeistaa päivän ensimmäiselle jakelukierrokselle.

– Evis tässä morjes, ehtisitkö piipahtaa paluumatkalla Käpylässä, olisi pari lavaa kyytiin?

Vantaan kuljetussuunnittelussa työskentelevä Kimmo Eväluoto soittaa tien päällä liikkuvalle kuljettajalle kiireellisestä lähetyksestä. Nouto onnistuu, ja kuljettaja toimittaa lähetyksen vielä saman päivän aikana Vantaan terminaaliin, josta se jatkaa matkaansa runkolinjalla kohti Oulua. Lähetys on jo huomenna vastaanottajalla.

Kimmo on työskennellyt pääkaupunkiseudun kuljetussuunnittelussa jo 19 vuotta. Päivä alkaa aamuviideltä rahtikirjojen ”luukutuksella”, jolla tarkoitetaan rahtikirjojen lajittelua alueittain. Tämän jälkeen samalla alueella kulkeville autoille suunnitellaan kuormat, ja kuljettajat keräävät ja lastaavat lähetykset kyytiin.

Ennen lastausta kuljettaja lukee jokaisen lähetyksen kyljessä olevan viivakoodin mobiililaitteellaan. Näin tieto lähetyksen liikkeistä siirtyy suoraan sähköisiin järjestelmiin, jossa sen tilaa voidaan seurata reaaliajassa.

– Sähköistyminen on vienyt kuljetusalaa suuntaan, jossa tietoa on saatavilla enemmän kuin koskaan. Meidän tehtävämme on poimia suuresta määrästä dataa tärkein tieto ja kyetä reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin, Kimmo pohtii ja jatkaa:

– Kuljettajien mobiililaitteet ovat vähentäneet kuljetussuunnittelun ja kuljettajien välistä puhelinliikennettä. Aiemmin välitimme kuljettajille kaikki asiakkaiden tiedot, nyt sama tieto löytyy mobiililaitteista.

– Haastavinta työssä on kiire – et voi tehdä koskaan vain yhtä asiaa, vaan samanaikaisesti käynnissä on useampi tehtävä. Se vaatii paineensieto- ja priorisointikykyä ja hiukan jakautunutta persoonaa, Kimmo nauraa.

Kuljetussuunnittelijan työ on tehokkuuden maksimointia

Kuljetusesimies Kantola Koramo

Nykyään kuljetusesimiehenä Vantaalla toimiva Jere Kilappa työskenteli kuljettajana seitsemän vuotta – kokemusta on siis kertynyt myös ratin takaa.

Aamukuudelta paikalla on myös Kuljetusliike Kantola & Koramon kuljetusesimies Jere Kilappa. Hän on jo ehtinyt käydä terminaalin pihalla olevan kaluston läpi, tarkastaa yön aikana tulleet kuormat ja suunnitella jakokuormat töihin saapuville kuljettajille. Seuraavaksi Jere keskittyy elintarvikekuormien suunnitteluun.

– Elintarvikkeiden vaihtuvat kuljetusmäärät ja niiden sovittaminen tarjolla olevaan kalustoon teettävät päivittäin eniten työtä, myös tehokkuuden ylläpito vaatii suunnittelua, Jere kertoo.

Kantola & Koramon kuljetusesimiehet tekevät Vantaalla töitä kolmessa vuorossa. Kello yhdeksän töihin saapuu Jeren työpari Kimmo, jonka kanssa vaihdetaan kuulumiset ja ehditään suunnitella päivän runkoa, ennen kuin molempien puhelimet pirisevät peräkanaa.

– Yhteydenottoja sähköpostitse tai puhelimitse tulee päivittäin satoja. On tärkeää, että järjestelmät tukevat työtämme ja saamme niistä reaaliaikaista tietoa sekä lähetysten että kaluston tilanteesta, Jere sanoo ja jatkaa:

– Haastavinta työssäni ovat välillä kireätkin aikataulut, muuttuvat tilausmäärät, harmilliset kalustovauriot tai oikeastaan mikä tahansa muuttuja, joita tällä alalla tulee päivittäin eteen. Meiltä vaaditaan nopeaa ongelmanratkaisukykyä, organisointitaitoja ja hyvää huumorintajua. Parasta on, kun voin antaa kiitosta hyvin tehdystä työstä työkavereille. Meillä on mahtava tiimi.

Aamun kovin kiirepiikki taittuu, ja osa lähtee lounaalle viereiselle huoltoasemalle. Tänään on leikepäivä. Iltapäivän aikana terminaali täyttyy jälleen noutolähetyksistä, jotka lajitellaan maakuntaruutuihin. Lähetykset lastataan illan aikana autoihin, ja ne aloittavat matkansa maan joka kolkkaan. Huomenna suurin osa niistä on toimitettu jo perille vastaanottajalle. Suomi kulkee pyörillä.