Ihmiset ja paikat | Sanna Kekki | 12.4.2016

HCT-yhdistelmä: kaksikymmentäkuusi pyörää

Kuvaajan nimi

Auramaa-yhtiöiden jättirekka alkoi ajaa Turun ja Helsingin väliä keväällä 2016. Sitä ennen autoa hämmästeltiin Virttaalla.

Rekka seisoo Alastaro Circuit -moottoriradalla. Sen vieressä on henkilöauto. Autojen kokoero on huikea. Eikä ihme. Rekassa on 26 pyörää, se on lähes 34 metriä pitkä ja painaa tyhjänä noin 30 tonnia. Kyseessä on Auramaa-yhtiöiden uusin auto, ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Jättirekan ympärillä käy kuhina. Turun ammattikorkeakoulun tekniikan ja liikenteen alan opiskelijat ihmettelevät ajoneuvoyhdistelmää.

Moottoriradalle on rakennettu muovikeilojen avulla mittasuhteiltaan oikea liikenneympyrä. Käy selväksi, että rekan pyörittäminen vaatii taitoa. Tolpat kaatuvat useamman kerran.

– Kaikki näyttää ylhäältä katsottuna pieneltä, huikkaa apukuskin paikalta kipuava opiskelija.

Kymmenen vuotta kuljettajana toiminutta Ville Lindströmiä hymyilyttää. Ammattilaisille kyseessä on työkalu muiden joukossa. Mutta kyllä Lindströmkin myöntää, että ensimmäisen kerran auton ratissa häntä jännitti, mutta sopivasti.

Kun Lindströmiä pyydettiin uuden HCT-yhdistelmän eli high capacity transport -auton kuljettajaksi, hän vastasi heti kyllä. Lindström sanoo, että sitä varten uudet haasteet ovat. Niihin on tartuttava. Hän ei vielä tiedä tarkalleen, koska ajaa rekkaa lastin kanssa ensimmäistä kertaa.

– Kun nimi löytyy työvuorolistasta, pitää mennä.

Vähemmän päästöjä ja polttoainekulutusta

Moottoriradan kahvilassa myyntipäällikkö Juho Hermikoski pitää esitelmää. Paikalla on asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja paikallismedioita.

Hermikoski kertoo, että HCT-projektilla pyritään kehittämään ja testaamaan uudenlaisen rekkatyypin soveltuvuutta kotimaan liikenteeseen.

– Tarkoitus on vähentää päästöjä ja polttoaineenkulutusta Turun ja Helsingin välisessä liikenteessä, Hermikoski sanoo. Lisäksi terminaalien tehokkuus paranee, kun suurempi määrä tavaraa kulkee yhdellä kerralla.

Auton 168 kilometrin pituinen reitti on määritelty tarkasti. Autolle on merkitty jopa tietyt taukopaikat, joille se saa pysähtyä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt HCT-kokeilulle luvan vuoteen 2020 saakka. Sen jälkeen tilannetta punnitaan uudestaan.

Esitelmän jälkeen väki siirtyy takaisin ajoradalle. Autossa riittää ihmeteltävää.

Jättirekka - HCT-yhdistelmä

Jättirekka – HCT-yhdistelmä

Historiallinen hetki

Radalla seisovat myös veljekset Jussi ja Kalle Auramaa. Tekninen johtaja Jussi Auramaa ei ole vielä ehtinyt auton kyytiin. Hän tuumaa, että antaa innokkaiden huristaa ensin.

Myynti- ja markkinointijohtaja Kalle Auramaa sanoo, että uuden autotyypin käyttöönotto on aina mielenkiintoista. Kaiken pitäisi sujua kuitenkin hyvin. Luvat ovat kunnossa ja kuskien harjoittelu käynnissä. Ensimmäinen lasti ajetaan lähiviikkoina.

– Tämä on meille historiallinen hetki ja auto. On mielenkiintoista nähdä, jatkaako Trafi lupaa neljän vuoden päästä. Teemme parhaamme, että näin tapahtuu.

Joku kuljettaa rekkaa liikenneympyrässä. Yksikään muovikeila ei kaadu.

 

Lyhyesti

Aikataulu

  • Suunnittelu aloitettiin tammikuussa 2015
  • Lupa-anomus jätettiin Trafille maaliskuussa 2015
  • Trafi myönsi luvan syyskuussa 2015
  • Kokeilu alkoi huhtikuussa 2016 ja jatkuu joulukuuhun 2020 saakka

Tiesitkö?

  • Ajoneuvoyhdistelmä koostuu puoliperävaunusta ja normaalista perävaunusta.
  • Kuormassa kulkee tavaraa lähes 30 prosenttia enemmän kuin normaalissa täysperävaunussa.

Turvallisuus

  • Autoa seurataan liikenteessä jatkuvasti.
  • Kuljettajilta kerätään palautetta jokaisen ajon jälkeen.
  • Lisäksi ajoneuvossa on kamerat, jotka tallentavat ajon.
  • Mahdolliset poikkeavat tilanteet analysoidaan ja raportoidaan Trafille.
  • Tutkimuksen etenemisestä, tuloksista ja tarkennuksista raportoidaan Trafille kuukausiraporttien lisäksi kahdesti vuodessa.